זמני הדלקת נרות וכניסה ויציאת שבת 22\05\27
חולון
כניסת שבת-19:21
יציאת שבת:20:21
בת ים
כניסת שבת: 19:21
יציאת שבת:20:21
ראשון לציון:
כניסת שבת: 19:20
יציאת שבת:20:21
פרשת במדבר: הגוונים השונים באומה הם שמאפשרים חיי שלווה והרמוניה | דבר תורה מאת הרב שלמה לוי
ריבוי הגוונים באומה הישראלית אינו ממעיט את האחדות שבתוכה, אלא הוא שמאפשר הרמוניה גדולה לחיות בחיים ושלווה | חומש במדבר שנקרא גם חומש הדרכים, חומש המסע, חומש הפיקודים וחומש הסיבוכים, מתאר גם את מסעם של בני ישראל במדבר, ופותח במניין בני ישראל בשנה השנית בצאתם ממצרים. לכאורה מקשה הדבר, שהלא גם בסוף פרשת פקודי מנו את בני ישראל, ולפיכך למה ראה הכתוב את הצורך לחזור ולמנותם? נראה לומר שמתוך חיבתם ואהבתם למקום, מנה אותם כמונה מרגליות ואבנים יפות וטובות.
המניין מצד אחד פורט את מספר נפשות בני ישראל, ומתאר את התמונה הכללית של האומה. המיוחד בעם ישראל בעובדה שאומתנו מבטאת הלכה למעשה את נשמת האומה- כנסת ישראל, למדך שבעם ישראל ישנה מציאות נשמתית כוללת הנקראת כנסת ישראל ומתוך מדרגה זו מקבל כל אחד ואחד מאיתנו ביטוי אישי למדרגה הכללית שממנה הוא נחצב. נשמת האומה יש בה שלמות ואחדות מלאה לריבונו של עולם. בנשמת האומה מתקיים הפסוק "כולך יפה רעייתי ומום אין בך"- האומה אין בה חיסרון; לעיתים הפרטים שבה יוצאים מהטבע שלהם וחוטאים, אבל החטא לא יתמיד, שכן המצב הטבעי של כל אחד ואחד מאתנו הינו לשאוף ולהתאחד בעניין האלוהי.
לכן, התורה חוזרת ומונה כל אחד ואחד וגם את הכלל לחטיבה אחת. כל אחד ואחד מהשבטים מגלה גם אפיון שמיוחד רק לו, כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות, דבר הבא לידי ביטוי באופיו השונה של כל אחד מהשבטים. ללמדך שריבוי הגוונים באומה אינו ממעיט את האחדות שבתוכה, אלא מאפשר הרמוניה גדולה לחיות בחיים ושלווה. כל שבט מבטא את הייחודיות שלו ומאפשר לגלות ביטויים שונים משאר השבטים שעל ידו ובאמצעותו הוא מעצים את כוחות האומה. כך לעיתים, יכול האדם לחשוב שאולי האחידות טובה יותר, כלומר שכולם יחשבו וידברו באותו האופן והשפה ושכך יהיה הדבר קל יותר, אבל אין זה נכון- כשם שלצורך בניין שלם אנו זקוקים גם למתכת, גם לעצים וגם למסמרים על מנת שהבניין יהיה חזק, איתן והרמוני, כך בבניין האומה- השוני שבין האנשים והשבטים באומה הוא שמאפשר לבטא הרמוניה גדולה יותר.
דבר דומה אנו גם מוצאים בתזמורת גדולה- הכלים אינם מאותו המין והסוג, אלא מסוגים שונים וריבוי הכלים הוא שמאפשר לגלות שירה הרבה יותר שלמה והרמונית, ועל כך נאמר- "אל תקרי בנייך אלא בונייך", שההיבטים השונים לגוונים השונים באומה הם אלה שמאפשרים לנו לחיות בחיים שלווים והרמוניים.
*הכותב הרב שלמה לוי ראש ישיבת ההסדר ראשון לציון ונשיא הגרעין התורני ראשון לציון.
הסיפור לשבת: איזהו עשיר? זה שיש לו ביטחון
לרב חיים מבריסק זצ"ל היה כולל אברכים. כל ערב ראש חודש הוא היה משלם להם את כספי המלגה, ויהי מה. אם חלילה אירע פעם שלא היה לו את הכסף במועד – הוא היה לווה אותו ובלבד שישלם לאברכים בזמן
באחד מערבי ראש חדש לא היה לרב כסף לשלם והוא גם לא מצא ממי ללוות… הוא ישב על מקומו והרהר. במקום עבר אחד המתפללים שהבחין במצוקתו של הרב, ואמר לו: "אה! כמה טוב היה המצב אם היה מגיע עכשיו עשיר מלונדון ותורם אלף דולר, סכום שיש בו כדי להחזיק את הכולל למשך חצי שנה… אה! היה זה ממש מחייה…". שמע אותו הרב מבריסק ואמר: "אם יבוא עכשיו עשיר מלונדון ויתן לי אלף דולר – אני לא לוקח! אני לא אחליף את המתיקות של הביטחון תמורת אלף דולר!
מדי חודש בחדשו, אני נושא את עיניי למרום ומבקש: 'ריבונו של עולם! עיניי נשואות אליך, אנא בטובך הגדול שלח לי את הכסף שאני צריך!' בצורה שכזאת אני 'חי עם הקב"ה' באופן קבוע! ואכן זוכה אני מידי חודש לראות במוחש את יד ה' המסייעת לי! אם יהיו לי בכיס אלף דולר להחזקת הכולל למספר חודשים, הרי שאפסיד את מתיקות הביטחון הזו… וכי משתלם למכור מתיקות שכזו באלף דולר?! ('ויחי ראובן')
אמרו חז"ל: "אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (אבות ד', א') אמר בעל "חובות הלבבות": "איזהו עשיר? זה שיש לו את מידת הביטחון בקב"ה…" מה מונע מאיתנו לבטוח בלב שלם בבוראנו? הפחד, הפחד מהעתיד המוסתר מעינינו. אם תפנים שאין עוד מלבדו, שהוא יצר אותך, את העולם סביבך והכין לך את מזונך לאורך כל ימי חייך, שהוא ורק הוא מחייה אותך בכל רגע, הוא הפועל, היוצר, המנשים אותך, יהיה לך קל יותר "לזרוק" עליו הכול ולהיות באמת עשיר מופלג, לא עשיר בממון אלא עשיר בביטחון. כשיש לך ביטחון באבא שלך, הוא לא ילך איתך יד ביד אלא ירים אותך על כתפיו. בורא עולם נושא אותך עליו, מה לך לפחד מבני אדם, מפרנסה או קושי? אתה נמצא על אבא, תאמין בו והוא יסיר ממך כל קושי ומכאוב. רק כך תזכה להיות אדם נינוח, מלא ערגה ומאושר, רק תעצים את הביטחון במי שעכשיו נותן לך כוח ומאפשר לך לקרוא את החיזוק הזה.
שבת שלום.
ברכת על הדלקת נרות שבת
לאחר הדלקת הנרות עוצמת האשה את עיניה או מכסה אותן בידיה, ומברכת
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.