הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, אישרה להפקדה תוכנית להתחדשות עירונית בבת ים.
מה אושר בבת ים?
אושרה תוכנית להתחדשות עירונית במרחב תחנת המטרו 3M הכוללת כ-2,000 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ושטחים פתוחים.
התוכנית שביוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בת ים, ממוקמת בדרום-מערב העיר במתחם הרחובות הקוממיות בדרום, הנביאים במערב ואזור התעסוקה המתחדש בצפון ומזרח התוכנית.
במתחם התוכנית מתוכנן לעבור קו מטרו M3 וממוקמת בו תחנה תת קרקעית הכוללת 5 כניסות.
התכנית מציעה התחדשות של שכונת המגורים ואזור התעשייה והפיכתם לרובע עירוני מעורב שימושים של מגורים, תעסוקה ומסחר, ומבני ציבור.
התוכנית כוללת 1,711 יחידות דיור שיוקמו במבני מגורים בני 6-45 קומות. התכנית מחולקת לשמונה מתחמים וכל אחד יתחדש בזמנו ללא תלות ביניהם.
מתוך כלל יחידות הדיור, כ-600 יוקצו לטובת דירות קטנות.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר ו-4,900 מ"ר עבור שטחי ציבור, מבנה בן 10 קומות לטובת דיור בהישג יד, ושטחים פתוחים כאשר המשמעותי ביניהם היא השדרה המלווה את רחוב האורגים, בסמוך ליציאות וכניסות לתחנת המטרו.
כל זאת, תוך שיפור מערך התנועה והקישוריות באמצעות פתיחת צירים חדשים המשלבים בין תנועת כלי רכב והולכי רגל בדגש על פיתוח סביבת המטרו.
תכנית זו משלימה את רצף התוכניות של התחדשות עירונית משני צדיו של רחוב הקוממיות, המהווה ציר משמעותי לכניסה ויציאה בדרום העיר ולאורכו ממוקמות תחנות של רכבת ישראל, הקו האדום והמטרו.
כיום מצויים במתחם כ-340 יחידות דיור בבנייני מגורים ישנים שיפונו לטובת הפרויקט החדש.
התוכנית נערכה על ידי משרד האדריכלים HQ.
אלעזר במברגר מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: תכנית מטרו קוממיות מציגה כיצד התחדשות עירונית יכולה להפוך מקבץ של מבנים ישנים באזור תעשייה למרכז השוקק של העיר, תוך הוספה של אלפי יחידות דיור ולמעלה מ200 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, מסחר ומבני ציבור לטובת כלל תושבי העיר.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן: "מדובר בתוכנית חלוצית במסגרת מתחמי המטרו שמקודמים במרחב כולו. בזכות החיבורים בין המטרו והרכבת הקלה מתאפשר לעיר ולרשות להתחדשות להציע תכנית מורכבת וחשובה זו".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "התוכנית מהווה חזון אמיתי לפיתוח דרום בת ים כל זאת בראיית פני העתיד לצורך חיבור המרחב לרשת המטרו והקו האדום של הרכבת הקלה. ייעודים מעורבים הם המענה המיטבי לאזורי תעשיה ותיקים".