יותר משנה של חוסר ודאות, ירידה חדה בהכנסות, פינוי מהבית, ולקוחות שפשוט הפסיקו להגיע- כך נראית המציאות הכלכלית עבור מאות בעלי עסקים מאז תחילת המלחמה. רבים נאלצו לסגור את העסק זמנית ואף חלק לצמיתות, אחרים המשיכו לפעול במתכונת מצומצמת, וכולם מתמודדים כעת עם שאלה אחת: איך חוזרים לשגרה?
לאחרונה פורסמו נתונים מדאיגים בהם דווח כי בכל שעה ושעה במהלך היום נסגרים כ-7 עסקים בכל רחבי הארץ. כ-75 אלף עסקים נסגרו במהלך שנת 2024, בהשוואה לממוצע של 40 אלף עסקים שנסגרו בשנים קודמות. נוסף על כך, רק 35 אלף עסקים חדשים נפתחו בשנה האחרונה, בהשוואה לכ-50 אלף בעשור האחרון בממוצע לשנה.
העסקים אמנם מנסים לחזור בהדרגה, אבל הנוף העסקי השתנה עד כלות במציאות שלנו כיום. הצרכנים זהירים יותר, ההוצאות הולכות ועולות, והמצב קשה מתמיד.
בעלי עסקים מוצאים את עצמם חסרי אונים, וצריכים כעת להקים עסק חדש מאפס אם בכלל, מנסים למצוא את הדרך הנכונה לשוב ולקבל לקוחות, לייצב את ההכנסות ולנסות לשקם מחדש את העסק.
איך נכון בכלל לפנות לקהל אחרי משבר בסדר גודל כזה, ומהן הפעולות הקריטיות שיכולות לעשות את ההבדל בין עסק מדשדש לאחד שמתאושש ומתחזק מן הנפילה?
אייל ברנר ורן שמשוני, מנהלי מרכז פסיפס להדרכות בתחום העסקים והחברה, גיבשו את "עשרת הדיברות" לעסקים שחוזרים לשגרה- טיפים שיעזרו לכם, בעלי העסקים להבין שזה אכן אפשרי, ושיש בכם כבר את כל מה שצריך כדי למצוא את הדרך חזרה למסלול.
1. "אחד ביום": כלי נפלא להתמדה, המאפשר לבצע באופן קבוע פעולת שיווק שתוכל להתמיד בה לאורך זמן- בחר פעולה בשיווק שקלה לך לביצוע בדמותך (צילום סרטון, כתיבת פוסט וכו'), כתוב ביומן באיזו שעה תעשה אותה כל יום בשבוע הקרוב- אפשר להצמיד אותה לפעולה שאתה מחכה לה, כמו הקפה של 11 בבוקר. ובסוף השבוע, תכנן את השבוע הבא.
2. מבצע "ברוך שובך": תן ללקוחות שלך סיבה טובה לחזור! הצע הנחות מיוחדות, בונוסים או מוצרים/שירותים נוספים או אפילו מוצר חדש למי שחוזר אליך עכשיו.
3. פנייה כנה ללקוחות עבר: פנה ללקוחות שאבדו בעקבות ההיעדרות הארוכה, ותבדוק אפשרות לחזרה שלהם למעגל הלקוחות. וודא שאתה פונה בצורה אותנטית וישירה!
4- ספר את הסיפור שלך – אותנטיות מנצחת: הלקוחות אוהבים סיפורים אישיים. שתף במדיה החברתית, במייל או בסרטון קצר את סיפורך האישי והחזרה שלך לאחר המשבר. ספר איך העסק הושבת ואיך אתה חוזר עם כוחות מחודשים. זה גם מרגש וגם מחבר רגשית את הלקוחות.
5- שת"פים עם עסקים מקומיים: חפש שיתופי פעולה עם עסקים נוספים- אתה יכול להציע להם לקדם אותך, ובתמורה תקדם אותם. עסקים קטנים אחרים ישמחו לתמוך בך אחרי תקופה שכזו.
6- חזק את הנוכחות במדיה החברתית: תעלה פוסטים שמראים "חזרתי"!, תכין סרטון בו אתה מסביר "איפה הייתי ומה עכשיו", תפתח לייב/ תיבת שאלות בו תיתן מענה לכלל הלקוחות הסקרנים והפונים החדשים- תראה להם שאתה כאן כדי להישאר.
7- חשיבה מחודשת על העסק: לפעמים דווקא נקודת משבר היא הזדמנות גדולה לשינוי מבורך.כשאנו במרוץ החיים אנחנו לרוב ממשיכים לעשות את מה שאנו כבר עושים, קשה לנו מאוד להחליט על שינוי. עכשיו זוהי הזדמנות לשאול את עצמנו שאלות כמו מה סוג העסק שאני רוצה להפעיל? מי הקהל שאני רוצה לעבוד איתו?
8– תהיו נוכחים איפה שהלקוחות שלכם נמצאים: אם הקהל שלכם ברשתות החברתיות- תעשו לייבים, תכתבו פוסטים, תדברו איתם. אם הקהל שלכם הולך לכנסים ואירועים- תגיעו לשם. אם הם קוראים ניוזלטרים- תשלחו מיילים.
9- תבדקו מה השתנה בשוק, ומה צריך לעדכן: בדקו איך התחרות השתנתה, מה הלקוחות מחפשים עכשיו ואיך אפשר להתאים את המסרים שלכם למציאות החדשה.
10- הכי חשוב- תשמרו על עקביות: אל תצפו שתוך שבוע העסק יחזור למה שהיה. שיווק זה תהליך מתמשך, תתמידו, תבחנו מה עובד, ותמשיכו ללמוד ולהשתפר כל הזמן.
צילום – מיכל אסולין
קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן
להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן
קבלת עדכונים בנושאים שונים
להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך ––לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן
לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן
לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן