רוב מעברי החציה שנצפו נמצאו מחוקים ודהויים, סמוך לרובם אין פס האטה
הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה המצויה בסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים, מבט על נתוני מדינות ה-OECD חושף כי ישראל נמצאת במקום השלישי הגרוע בשיעור חלקם של הולכי הרגל ההרוגים מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. בשנת 2019 נהרגו 88 הולכי רגל בתאונות דרכים.
לאור ההיפגעות הגבוהה יצאו לאחרונה חברי 'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שניאור חשין' לבדוק האם מעברי החציה ביישובים תקינים ובטוחים והאם הולכי הרגל חוצים באופן בטוח וכחוק. המתנדבים צפו במעברי חציה ב-39 רשויות ברחבי הארץ, במהלך התצפית נדגמו כ-215 מעברי חציה ונצפו למעלה מ-2,100 בני אדם בעת שהם חוצים את הכביש.
במהלך הבדיקות בחנו המתנדבים מספר פרמטרים של בטיחות:
תקינות מעברי החציה (דהויים / מחוקים / צבועים היטב), האם קיימת הנמכת מדרכה לקראת מעבר החציה, הימצאות פס האטה לפני מעבר החציה, הימצאות תמרור המסמן מעבר חציה במקום, תאורה סמוך למעבר החציה בשעות החשיכה, הם ישנו פס האטה לפני המעבר.
בנוסף בדקו המתנדבים את התנהגותם של הולכי הרגל והנהגים במקום: כמה נהגים העניקו זכות קדימה, כמה הולכי רגל חצו שלא במעבר חציה, כמה דיברו בסלולרי תוך כדי חציה, כמה סימסו או גלשו בנייד בעת החציה וכמה חצו את הכביש עם אוזניות.
בין המקומות אליהם הגיעו המתנדבים גם חולון:
להלן תוצאות התצפית:
• בחולון נבדקו 36 מעברי חציה.
• 24 מהמעברים שנבדקו נמצאו דהויים ומחוקים.
• סמוך לתשעה מהמעברים שנבדקו לא קיימת הנמכה של המדרכה במפגש עם הכביש.
• סמוך ל-30 מהמעברים אין תמרור או שהתמרור במקום אינו תקין.
• סמוך ל-22 ממעברי החציה שנצפו לא קיים פס האטה.
• סמוך לתשעה מהמעברים אין תאורה.
התנהגות הולכי הרגל:
• 28% מהנהגים שנצפו לא העניקו זכות קדימה להולכי הרגל.
• 21% מהולכי הרגל שנצפו בעיר חצו שלא במעבר חציה.
• 37% דיברו בטלפון הסלולרי במהלך החציה.
• 32% גלשו או הקלידו בנייד במהלך החציה.
• 26% חצו תוך שהם מרכיבים אוזניות.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המספרים של הולכי הרגל שנפגעים ממשיכים להיות גבוהים ומדאיגים, הם חסרי הגנה ומפגש בינם לכלי רכב יגמר תמיד בפגיעה להולך הרגל, בכאב גדול לו ולאוהביו. הפתרון להצלת הולכי הרגל הוא פשוט לביצוע, זול ובאמת מונע תאונות. ברשויות המקומיות חייבים להתחשב בהולכי הרגל, לוודא תקינות מעברי החציה ולהציב פסי האטה במעברי החציה האדומים ובעיקר בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של קשישים וילדים כמו מרפאות, בתי ספר, פארקים ובתי אבות. מעברי חציה תקינים, מוארים, מרומזרים או עם פסי האטה יכולים להיות עבור הולכי הרגל ההבדל שבין חיים למוות".