בישיבת המועצה האחרונה נשאלה עיריית חולון כיצד פועלת הרווחה בנושא איתור, מעקב וטיפול אחר קשישים ובודדים בתקופת הקורונה?
אלו התשובות שקיבלנו
1.מתחילת הקורונה נערכות אלפי שיחות טלפונית קבועות למטופלים בעיריית חולון בדגש על עריריים, ניצולי שואה וחסרי עורף משפחתי, לבדיקת מצבם ושמירה על קשר.
2. קבלת מאות שיחות מהמוקדים השונים לטיפול באזרחים ותיקים ממשרד הרווחה, ממשרד לשוויון חברתי, מהמוקד העירוני, וכו' בדיקת הפניות והמשך טיפול בפניות לאחר בדיקת הצרכים והסכמת הקשישים.
3. חלוקות מזון מצונן ויבש לאלפי אזרחים ותיקים בסגר הראשון
4. "מגן זהב" – במסגרת תכנית זו הועברו תקציבים לסיוע חומרי, ציוד בסיסי לבית, מכשירים רפואיים, תרופות שאינן בסל הבריאות ומצרכי מזון לרשימות של אלפי קשישים שמועברות מידי שבוע באמצעות מוקד ארצי של מתנדבים שיצרו עימם קשר טלפוני. נעשה מיפוי צרכים שהועבר אלינו ולפיו אנו יוצרים קשר עם האזרחים הוותיקים ועוזרים בצרכים השונים.
5. חידוש הפעלת המסגרות השונות שלנו בקהילה כמו: מרכזי היום, מועדוני מופ"ת, מועדוני קפה אירופה, מועדון לעיוורים, מועדונים חברתיים , 5 קהילות תומכות ברחבי כל העיר ועוד. באמצעות הפעלת המסגרות אנו מעודדים את האזרחים הוותיקים לצאת מהבית בהתאם להנחיות התו הסגול.
6. קיום אירועי חודש האזרח הוותיק בחודשים נובמבר-דצמבר כבכל שנה, במופעי לייב קטנים כ-40 במספר וכן פעילות בזום.
7. אספקת ערכות להפגת בדידות וציוד דיגיטלי כגון-מחשבים ניידים ונייחים וטאבלטים מונגשים במסגרת תקצוב משרד הרווחה לקשישים שיכולים להעזר בכך לקשר משפחתי וחברתי.
8. חיבור מרכז היום למערכת יוניפר – מדובר בחיבור של קשישים באמצעות הטלוויזיה הביתית לפעילויות מרכז היום מרחוק, מאפשר את השתתפותם הפעילה בתוכניות מהבית.
9. שיתוף פעולה עם השיטור הקהילתי לגבי קשישים בסיכון בקהילה, אגרנים ואנשים עם עם בעיות נפשיות שונות (כניסה משותפת לבתים בעת הצורך).
10. הפעלת מוקד "מלב אל לב עד 120" של מתנדבים שמתקשרים מידי שבוע לקשישים עריריים ובודדים לפי רשימות שמועברות על ידנו.
11. הוצאת עיתון הגימלאים "כיוון חדש" בו מתנדבים גימלאים עיתונאים כותבים על תכנים מותאמים לאזרחים ותיקים, העיתון מופץ ב – 10 מוקדים בעיר וכו' באמצעים דיגיטליים.
12. הפעלת פרוייקט "תיעוד סיפורי חיים" לכתיבת ביוגרפיות ע"י מתנדבים שעברו קורס ביוגרפים לכתיבת סיפורי חיים של קשישים.
13. מתן מידע למשפחות לחולים בדמנציה על הפעלות מותאמות ומיצוי זכויות.
14. מתן מידע ומיצוי זכויות לגבי נושאים הקשורים למינוי אפוטורופוס, צוואות וצוואות בחיים ,יפוי כח מתמשך וחוקי הגנה על זקנים, ועריכת יום עיון בנושא. (יתקיים בחודש דצמבר)
15. הפעלת שרות לטיפול רגשי קוגניטיבי CBT לקשישים שמעוניינים ונמצאו מתאימים לכך. (הביקוש לשרות עלה מאוד בתקופת הקורונה)
16. הפעלת מיזמים שונים לסיוע לאזרחים ותיקים כגון "מים חיים" , "שומרים על קשר", "ידידים במדים" וכו'.
17. שיתופי פעולה עם כלל קופות החולים, התחנה לבריאות הנפש, בי"ח וולפסון ומשרד הבריאות בכל הנוגע לטיפול בקשישים, מהעברת מידע ועד תכנון טיפול תהליכי בקהילה.
תכנית אב אזרחים ותיקים
ü שיחות טלפוניות בני 70+
שיחות "מה נשמע" לתושבי חולון בני 70 ומעלה , מטרת השיחות היא הבעת התעניינות בשלומם של תושבי חולון הוותיקים בימים אלו ובמידה מתגלה קושי כל שהוא המקרה מועבר להמשך טיפול וכן מתן מידע על שירותים עירוניים שעומדים לרשות האזרחים הוותיקים.
ü לוקחים אוויר יחד
תוכנית במסגרתה מתנדב מלווה אזרח ותיק בטיול במרחב הפתוח בשלב של איתור מתנדבים.
מה הספורט שלך?
פעילות ספורט במרחבים הציבוריים במסגרתה פועלות 5 קבוצות פילטיס ברחבי העיר, בימים אלה אנחנו עומדים להרחיב את המיזם לקבוצות נוספות ובנוסף סדנאות דיגיטליות לתכנון אורח חיים בריא, התכנית מושהית בעקבות הנחיות הממשלה.
ü דף פייסבוק "אזרחים ותיקים – חולון "
בחולון פועל דף הפייסבוק "אזרחים ותיקים – חולון " ומהווה זירת שיח וקבלת עדכונים על הנעשה בעיר בנושא תכנון תקופת הגיל החדשה .
בימי הקורונה הדף מהווה בסיס ידע משמעותי וייחודי לתושבי חולון ובנוסף הציע הדף בתקופות הסגר חוג ספורט הרצאות וסדנאות ייחודיות.