שלושה בני אדם נהרגו ושישה נפצעו בתאונה בין משאית לכמה כלי רכב בכביש 3703 בין המושבים עזריקם ובאר טוביה, ביום שלישי, 3במאי 2022. המשאית שהובילה תוצרת חקלאית התהפכה על שניים מכלי הרכב, ושלושה מהנוסעים בהם נהרגו. ההרוגים הם בת 38 ואם לעשרה ילדים ממושב במועצת באר טוביה, אב לשלושה ילדים כבן 30 מאחד היישובים במועצה האזורית שפיר, שבנו הקטן נולד לפני חודש, והרוגה נוספת כבת 40.
89 תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות (מעל 3.5 טון) אירעו בשנת 2021 לעומת 72 תאונות דרכים קטלניות שאירעו בשנת 2020 במעורבות אוטובוסים ומשאיות – עליה של 23%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.
מניתוח הנתונים של אור ירוק עולה כי בשנת 2021 מספר תאונות הדרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות נאמד בכ-1,250 תאונות ומהווה עליה של 5% בהשוואה לנתון הדומה בשנת 2020.
בתחום העירוני, 729 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות אירעו בשנת 2021, כאשר 31 תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים היו תאונות דרכים קטלניות – תאונות עם הרוגים.
כאשר בוחנים את הערים הבולטות במעורבות אוטובוסים ומשאיות בתאונות דרכים, תל אביב-יפו נמצאת בראש הרשימה האדומה (132 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), ירושלים (96 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), חיפה (46 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), רמת גן (36 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות) וחולון (132 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות).
כלי רכב כבדים – מעורבותם של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים בישראל – ובפרט בתאונות דרכים שיש בהן פצועים קשה או הרוגים – גבוהה יחסית לסוגים אחרים של כלי רכב, ומצבה של ישראל בתחום זה חמור משל מרבית המדינות המפותחות. אחד מכל ארבעה הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2021 נהרג בתאונה עם אוטובוס או משאית. משקל הרכב הכבד, מהירות הנסיעה וגודל כלי הרכב הם מהגורמים המרכזיים להחמרת הפגיעה. בנוסף לכך לתקינות כלי הרכב יש חשיבות רבה ביכולת של הנהג להימנע מתאונת דרכים.
27% מהאוטובוסים בתחבורה הציבורית שנבדקו על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל בשנת 2021 נמצאו עם ליקויים ו-57% מהמשאיות שנבדקו נמצאו עם ליקויים, חלקן אף הורדו מהכביש בגרירה.
הדרך לצמצום תאונות הדרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות מתחילה בהגדרת גורם מתכלל אשר יקבל אחריות ואמצעים מתאימים לצורך הובלה ותיאום, של כלל הנושאים הנוגעים לטיפול בנושא בטיחותם של כלי הרכב הכבדים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד העבודה, והרלב"ד צריכים לפעול במשותף על מנת להגדיל את מספר נהגי רכב כבד, הן באמצעות ייעול תהליכי רישוי והן באמצעות שיפור תנאי עבודתם. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד המשפטים, משרד החוץ, המשרד לביטחון הפנים, משטרת ישראל והרלב"ד לשתף פעולה על מנת להסדיר בהקדם את השימוש בטכוגרף דיגיטלי שימנע שעות עבודה מעל המותר בחוק. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לפעול להגברת אפקטיביות הבדיקות לכלי הרכב הכבדים. שילוב זרועות של כלל הפעולות יוביל לצמצום תאונות הדרכים במעורבות כלי הרכב הכבדים ויצילו חיי אדם.