משרד הבריאות צו הפסקה מנהלי לעסק טחינה, ערבוב, אריזה ושיווק תבלינים בישוב עילוט בזו הלשון:
בהיותך הבעלים ו/או המפעיל ו/או המנהל ו/או המחזיק של עסק בישוב עילוט העוסק בטחינה, ערבוב, אריזה ושיווק תבלינים (להלן: "העסק").
ולאחר שבחנתי את הנתונים שהובאו לפני ונועצתי עם היועץ המשפטי בלשכתי:
1 .בעקבות ביקורת פתע אשר נערכה בעסק היום, 04.05.22, עולה כי המצב התברואי טכנולוגי בעסק אינו עומד בדרישות חוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968(להלן: "חוק רישוי עסקים"( , תקנות רישוי עסקים )תנאים תברואיים לעסקים לייצור מזון(, תשל"ב -1972( להלן: "התקנות"( וחוק הגנה על בריאות הציבור )מזון( , תשע"ו-2015( להלן: "חוק המזון"(, וזאת כמפורט בדו"ח ביקורת תברואית וטכנולוגית מיום04.05.22 ,מצ"ב ) להלן:" דו"ח הביקורת"( כדלהלן:
א. העסק פועל ומייצר ללא רישיון ייצור בניגוד לחוק המזון וללא רישיון עסק בניגוד לחוק רישוי עסקים.
ב. חלק מחומרי הגלם נצפו ללא כל סימון ולא ידוע/ברור מקורם והיצרן, לא סופקו בעת הבקרה מסמכים או אסמכתאות
בנושא הספקים. כמו כן, גם חלק מהתוצרת המוגמרת של המפעל נצפתה ללא סימון. בעקבות האמור, הוצא צו תפיסה
ועיכוב לכל המוצרים, מצ"ב.
ג. נצפו מעופפים רבים ברחבי העסק ובסמיכות למוצרים חשופים בתהליך ולשקי חומרי גלם שאינם אטומים.
ד. מצבר של רכב נצפה מתחת למטחנה.
ה. תא שירותים: לא בשימוש ולא פעיל, נצפה במצב תברואי ירוד מבחינת ניקון , רצפה, כיור לשטיפת שאינו פעיל, קורי
עכביש וכו'. לא קיים בעסק תאי שירותים תקינים.
ו. בעסק מבצעים פעולות טחינה וערבול ע"י מטחנה ומערבל תעשייתי. בזמן הבקרה נצפה חוסר ניקיון של הציוד, אבק. לא מבצעים פעולות ניקיון וחיטוי לציוד ולסביבה מסביב לציוד. המערבל והמטחנה מוקמו בכניסה לעסק-בצורה חשופה לסביבה החיצונית כאשר מרימים תריס מתרומם. בנוסף, הציוד מוקם והונח בצורה מאולתר על חלקי משטחי עץ שאינם שלמים ואינם נקיים ולא מאפשרים נגישות לבצע פעולות חיטוי וניקוי נקל.
ז. קופסת סיגריות נצפתה על מקרר קטן ובסמוך למשקל, וכן נצפה בדל סיגריות על הרצפה.
ח. אין מדור נפרד עבור פעולות הטחינה והם מתבצעות באותו חלל ולא קיימת מערכת מידוף ואוורור. במהלך הבקרה נצפו אבק רב וחוסר ניקיון בכל העסק: בתקרה, קירות, ציוד, משטחי חומרי גלם וכו'.
ט. מרבית הייצור והאחסון מתבצע בחלל אחד, אין הפרדות מלאות למדורים, תזרים הייצור הטכנולוגי אינו חד כיווני.
י. חומרי אריזה ) שקים( חשופים ומאוחסנים על מדפים לצד חומרי גלם, בחלל אולם האריזה מאוחסנים חומרי גלם באריזתם המקורית וכו'.
יא. נצפו חומרי גלם כמו שקית לא אטומה של שבבי שום המאוחסנת מתחת לכיור שאינו נקי ובסמוך לפסולת מוצקה שעל הרצפה כמו קרטון חלב.
יב. בעסק אין רישום, תיעוד ועקיבות , לא מנהלים יומן יצור כנדרש.
יג. ברמה כללי חוסר ניקיון וסדר בכל רחבי העסק, לרבות בסביבת כיור שטיפה. מוצרים מאוחסנים מתחת לכיור.
יד. חוסר ניקיון של ציוד וכלי עבודה ובאזורים שמסביב לציוד ממוקם שאינם ניתנים לניקוי: מערבל גדול, מכל ערבוב קטן וכו'.
טו. ציוד רב שאינו בשימוש ואינו שייך לעסק ולמהותו מאוחסן ברחבי העסק ועל מדפים בסמיכות למוצרים ולחומרי גלם.
טז. אין תיעוד לביצוע פעולות הדברה וניטור שוטף ע"י מדביר מוסמך. אין תיק הדברה שוטף וזמין בעסק.
יז. חומרי גירוז וסילקון נצפו לא מסומנים, פתוחים וחשופים ומאוחסנים בצמוד למוצרים ולחומרי גלם.
יח. אין חדר הלבשה ואחסון ציוד אישי של העובדים.
יט. אין כיורים לשטיפת ידיי עובדים.
כ. באופן כללי חלק גדול מחומרי גלם, מוצרים מוגמרים, ציוד ) מכונת תפירת תוויות, למשל, דלי שקילה, שמן( מאוחסנים על גבי הרצפה.
כא. חלק גדול משקי חומרי הגלם נצפו לא אטומים וחשופים.
כב. התשתיות אינם מתאימות למפעל מזון ואינם עומדת בדרישות התקנות שבסימוכין , למשל, רצפה בחלקה לא שלמה, אין ניקוזים , אין החלפות אוויר, חלק מהתאורה לא ממוגנת שבר וכו'.
כג. חוסר איטום בעסק: מסביב לתריסים מתרוממים, חלון לא אטום.
כד. יש שימוש בציוד שאינו תקני ואינו מיועד ומאושר למפעל מזון, ובבחינת סיכון לגופים זרים במזון: נצפו במספר מוקדים סכין יפנית, שימוש בחלקי פלסטיק מאולתרים למערך טחינה וערבול וכו'.
כה. נמצא כי בעסק מתבצעות פעולות של אכילה ושתייה של עובדים: פינת הכנת שתייה חמה וכיריים נצפו בסמוך לכיור מזון.
כו. בחצר העסק נצפו מטלטלים וציוד לא בשימוש- יש לפנות את כל הציוד שאינו שייך או קשור לעסק.
כז. נמצא בחצר הכניסה לעסק רכב להובלת מוצרים בשימוש העסק )מספרו 66-696-38 -מרצדס( ללא רישיון עסק להובלת מזון.
כח. אחסון חומר גלם ותוצ"ג ישירות על הרצפה באולם יצור.
2 .לאור כל המתואר לעיל, המצב התברואי והטכנולוגי בעסק ירוד מאוד, תזרים הייצור הטכנולוגי אינו תקני, אין הפרדות בין אזורי העיבוד השונים בתהליך, לא קיימים תהליכי עבודה מוסדרים בהתאם ובכפוף לחוק המזון והתקנות. ממצאי הבקרה והתשאול עם בעל העסק מעידים על אי הבנה וידע עם תהליכי עבודה מתאימים לעסק, הכרת הסיכונים בעסק, יישום ועמידה בדרישות החקיקה והתקנות הרלוונטיות, אי קיומם של נהלים מתאימים, וכן תיעוד ועקיבות, הכל כמפורט בדו"ח הביקורת המצ"ב.
3 .הביקורת נערכה בעקבות קבלת תוצאות בדיקה חריגות של אפלאטוקסינים במוצר פלפל שחור טחון שהעסק סיפק לבית עסק אחר כפי שתואר בדו"ח הביקורת ושתי תוצאות בדיקות מעבדה המצ"ב.
4 .העסק פועל ללא רישיון ייצור וללא רישיון עסק, כמתחייב על -פי דין.
לאור הנ"ל הגעתי למסקנה שהעסק אינו עומד בדרישות חוק רישוי עסקים, אינו עומד בדרישות חוק המזון, ואינו עומד בדרישות התקנות והעסק פועל בניגוד לחוק, לחוק המזון ולתקנות מכוחו והדבר מקים סכנה ממשית וחשש משמעותי לפגיעה בבריאות הציבור וכן קיים חשש מיידי לשלומו, לבריאותו ולבטיחותו של אדם.
לפיכך, בהתאם לסמכותי לפי סעיף 20(ג()6 )לחוק רישוי עסקים, ובהתאם לסעיף 20(א()2 )לחוק רישוי עסקים ומכח סמכותי לפי סעיף 166(ב( לחוק המזון, הנני מורה על צו הפסקה מנהלי לעסק והריני מצווה על מר יוסף מונדר אלסקה ו/או הבעלים ו/או המחזיק ו/או המפעיל ו/או המנהל של העסק ו/או כל אשר נמצא בו ו/או בני משפחתו ו/או עובדיו ו/או מי אחר מטעמו להפסיק באופן מיידי כל עיסוק ו/או כל פעילות בעסק וסגירתו במידית ולאלתר.
בהתאם לסעיף 24 לחוק רישוי עסקים,תשכ"ח-1968 ,הנני מורה למשטרת ישראל להיכנס לחצרים שעליהם ניתן הצו ולנקוט כל אמצעי כדי להבטיח ציות להוראות הצו.
לפי סעיף 25 לחוק רישוי עסקים,תשכ"ח-1968 ,מי שאינו מקיים צו הפסקה מנהלי דינו מאסר 18 חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א()4 )לחוק העונשין, תשל"ז-1977.
בהתאם לסעיף 21 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח – 1968 צו הפסקה מנהלי יעמוד בתוקפו 30 יום מיום נתינתו וניתן להארכה נוספת באמצעות בית משפט.
לפי סעיף 22 לחוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968 הרואה עצמו נפגע ע"י צו ההפסקה רשאי לבקש מבית המשפט לבטל את הצו.
הגשת הבקשה לא תעכב את ביצועו של הצו, כל עוד לא החליט בית המשפט החלטה אחרת.
הריני להודיעך כי במידה והליקויים אשר נתגלו בביקורת מיום 04.05.22 יתוקנו על-ידך, ,עליך להעביר למשרדנו בכתב הודעה על כך, ומשרדנו ישקול ביטול צו ההפסקה המנהלי בכפוף לביצוע ביקורת נוספת וחוזרת בעסק.