סקר אור ירוק: רוב תושבי תל אביב והמרכז נוסעים ברכב הפרטי ולא באוטובוס ונמצאים בכל יום עד שעה בפקקים
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהעברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית – זוהי החמצה לאומית"
עומדים בפקקים הארוכים ונזכרים בימים שבהן הכביש היה פחות פקוק ויותר פתוח? עכשיו יש לכך הסבר המראה עד כמה הכישלון של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא גדול.
סקר חדש של עמותת אור ירוק שנערך באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" ומתפרסם לרגל יום התחבורה הציבורית הבין לאומי שחל בחודש ספטמבר, חושף כי לרוב תושבי תל אביב והמרכז הרכב הפרטי משמש ככלי תחבורה עיקרי. עוד עולה מהסקר כי הרוב מבזבזים יותר משעה בכל יום בפקקי התנועה, רובם הגדול חושב שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק משאבים בפתרון בעיית הפקקים.
תוצאות הסקר באזור תל אביב והמרכז:
· 63% מהנשאלים באזור המרכז משתמשים ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה מרכזי. רק 27% העידו כי האוטובוס הוא אמצעי התחבורה העיקרי שלהם.
· 65% מתושבי המרכז העידו כי הם נמצאים בפקקים כל יום עד שעה. 21% מהמשיבים טוענים כי הם נמצאים בפקק בין שעה לשעתיים ו-2.4% מבזבזים את הזמן בפקקים מעל שעתיים בכל יום.
· 35% מתושבי המרכז דיווחו כי אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית למקום העבודה או הלימודים.
· הסיבות לאי השימוש: 34% מתושבי המרכז העידו כי יותר נח להשתמש ברכב הפרטי. 18% טוענים כי האוטובוס תמיד מאחר. 16% טוענים כי אין תחבורה ציבורית נוחה מנקודה לנקודה.
· 79% מהנשאלים מאזור המרכז טוענים שמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק משאבים בפתרון בעיית הפקקים.
· 68% מהנשאלים מאמינים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה/רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.
· הפתרון לפקקים: 72% מהנשאלים באזור המרכז העריכו כי שיפור התחבורה הציבורית יכול להקל על הפקקים. 19% טענו כי תוספת של נתיבי תחבורה ציבורית יוביל לפתרון בעיית הפקקים. 7.5% טענו כי סגירת מרכזי הערים לרכב פרטי תסייע בפתרון בעיית הפקקים.
· כשנשאלו מה יגרום להם לעבור מהרכב הפרטי לנסיעה בתחבורה הציבורית, 59% טענו כי שיפור זמינות ואמינות התחבורה הציבורית יגרום למעבר. 10% טענו כי תוספת קווים תגרום למעבר, 7.5% טענו כי הוזלת המחיר יגרום למעבר מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המצב בכבישים הפך לבלתי נסבל וכולנו מרגישים זאת. כולנו מבזבזים יותר ויותר זמן יקר בשל עומסי התנועה. הציבור מעיד כי התחבורה הציבורית לא נוחה ולא זמינה ולכן הוא עושה שימוש ברכב הפרטי. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהעברת משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית – זוהי החמצה לאומית. שיפור מערך הסעת ההמונים היא פעולה נדרשת והשקעה כלכלית שתחזיר את עצמה בתוך זמן קצר. כאשר פחות ייסעו ברכב הפרטי ויותר ייסעו באוטובוס, נוכל לחסוך כסף רב למשק הישראלי. כולנו נחסוך זמן יקר, נוכל להפחית את זיהום האוויר ולצמצם את תאונות הדרכים".
נתוני הסקר בפריסה ארצית: יותר ויותר בוחרים לנסוע ברכב הפרטי על פני האוטובוס
משנת 2015 ועד שנת 2022 נרשמה עליה של 25% בשימוש ברכב הפרטי כאמצעי תחבורה עיקרי. במקביל, נרשמה ירידה של 33% בשימוש באוטובוסים – כלומר יותר ויותר בוחרים לנסוע ברכב הפרטי על פני האוטובוס.
· 72% טענו כי הרכב הפרטי הוא אמצעי התחבורה העיקרי שלהם, רק 18% טענו כי האוטובוסהוא אמצעי התחבורה העיקרי שלהם
· ל-37% מהמשתמשים ברכב הפרטי אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית לעבודה או ללימודים.
· 30% מהמשיבים מציינים שלא נוח להם להשתמש בתחבורה ציבורית/ נוח להם יותר להשתמש ברכב.
· 54% מהמשיבים שנוסעים ברכב/ אופנוע, מציינים כי הם נמצאים בפקקים במשך של עד שעה ביום. 13% מעידים כי הם נמצאים בפקק בין שעה שעתיים בכל יום.
· רוב גדול מהמשיבים (72%) סבור כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא משקיע מספיק משאבים בפתרון בעיית הפקקים.
· רוב המשיבים (68%) סבורים כי שיפור התחבורה הציבורית יתרום במידה רבה או במידה רבה מאוד לצמצום תאונות הדרכים.
· רוב המשיבים (62%) סבורים כי שיפור התחבורה הציבורית יכול להקל על הפקקים.
· כמחצית מהמשיבים (50%) סבור כי שיפור זמינות ואמינות התחבורה הציבורית יגרום להם לעבור מרכב פרטי לתחבורה ציבורית.