גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

כניסת שבת: זמני הדלקת נרות ויציאת שבת לפרשת בא

כניסת שבת: זמני הדלקת נרות ויציאת שבת לפרשת בא-פרוט המועדים בערים חולון,בת ים וראשון לציון.

חולון

כניסת שבת-16:51

יציאת שבת-17:49

בת ים

כניסת שבת-16:51

יציאת שבת-17:49

ראשון לציון

כניסת שבת-16:51


יציאת שבת-17:49

ברכת על הדלקת נרות שבת

לאחר הדלקת הנרות עוצמת האשה את עיניה או מכסה אותן בידיה, ומברכת
בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ, יְיָ אֱלֹהַי אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שֶׁתְּחוֹנֵן אוֹתִי וְאֶת אִישִׁי וְאֶת כֹּל קְרוֹבַי, וְתִתֶּן לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל חַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים, וְתִזְכְּרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹבָה וּבְרָכָה, וְתִפְקְדֵנוּ בִּפְקֻדַּת יְשׁוּעָה וְרַחֲמִים, וְתַשְׁכֵּן שְׁכִינָתְךָ בֵּינֵינוּ, וְזַכֵּנוּ לְגַדֵּל בָּנִים וּבְנֵי בָנִים חֲכָמִים וּנְבוֹנִים אוֹהֲבֵי יְיָ, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת זֶרַע קֹדֶשׁ, בַּיְיָ דְּבֵקִים וּמְאִירִים אֶת הָעוֹלָם בְּתּוֹרָה וּבְמַעֲשִׂים טוֹבִים וּבְכָל מְלֶאכֶת עֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. אָנָּא, שְׁמַע אֶת תְּחִנָּתִי בִּזְכוּת שָׂרָה וְרִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה אִמּוֹתֵינוּ, וְהָאֵר נֵרֵנוּ שֶׁלֹּא יִכְבֶּה לְעוֹלָם וָעֶד, וְהָאֵר פָּנֶיךָ וְנִוָּשֵׁעָה. אָמֵן.

על פרשת השבוע פרשת בא-מה בין תפילין למכות מצרים?

מדוע נכתבה פרשת תפילין בסוף פרשת בא, תוך כדי מכות מצרים ומה ההבדל בין נס פרטי לנס לאומי. הרב שלמה לוי במאמר על פרשת השבוע

בסוף פרשת בא מוזכרת לראשונה פרשת תפילין, והשאלה העולה מכך: מה ראתה התורה להזכיר את זה דווקא באמצע סיפור מכות מצרים. הרמב"ם מבאר כי ישנה בעולם הנהגה טבעית והנהגה ניסית- ההנהגה הטבעית מנהלת את העולם מימי בראשית, כפי שהקב"ה קבע כאשר הוא עשה את הבריאה וההנהגה הניסית, היא הנהגה שבאה לרומם את ההנהגה הטבעית לרמה גבוהה יותר. מכך לעיתים מצטייר לאדם כי הנהגת הנס היא תיקון פנצ'ר – כלומר, קרתה תקלה ועכשיו הקב"ה עושה נס על מנת לתקנו אך אין הדבר כך, ומדוע?

מסביר המהר"ל כי כשם שישנו סדר בטבע, כך גם בהנהגת הנס ישנו סדר. הנס לא מקרי או מתפרץ, אלא הוא חלק גדול יותר של תיקון העולם והבאתו לשלמות המתבקשת ע"י בורא עולם, ללמדך שבעולם ישנן במקביל שתי הנהגות – הנהגת הנס והנהגת הטבע. הנהגת הנס היא שורש של עולם הטבע, ולכן מטרת ההנהגה הניסית לרומם את הנהגת הטבע אל תיקון העולם והשלמתו. כמובן שגם ניסים שנעשים לאנשים פרטיים כגודל מעלתם כך גודל הנס. כפי שמבואר בגמרא, 'על אותו אדם שנפטרה אשתו ולא היה לו כיצד להניק את ילדו התינוק- נעשה לו נס, צמחו לו דדים והיניק בהם עד שגדל'. מצד אחד אומרת הגמרא – כמה גדול אדם זה שחוקי הטבע התכופפו למדרגה שבה הוא היה צריך סיוע, אך מצד שני – כמה מגונה אדם זה שחוקי הטבע התקפלו במקום שבו יכול היה להיות אולי פתרון אחר.
אם כן, נס לאדם פרטי הוא דבר שנמצא בקונפליקט, היות שכאשר נעשה נס לאדם, מנקים לו מזכויותיו. אך מצד שני לעיתים אדם צריך נס על מנת לצאת מהמשבר.

שונה מכך ההנהגה הניסית עבור אומה שלמה. בהנהגה אשר הקב"ה מחולל נס לאומה שלמה, היא הנהגה שבאה לרומם את העולם, ולכוון אותו אל מטרה גבוהה יותר. אומרת הגמרא: 'אמר רבי סימון- 'אין אדם אומר שירה, אלא אם נעשה לו נס'. השירה היא ההתבוננות העמוקה- ההתבוננות השכלית המבררת את מציאות העולם, וכאשר נעשה נס כמו עשרת המכות ויציאת מצריים, קריעת ים סוף, מן במשך ארבעים שנה במדבר, אז ודאי אפשר לומר שירה, הדבר מלמד על מטרת העולם, ייעודו ומטרתו.

לכן מסכמת התורה את פרשת בא בפרשת תפילין ללמדנו, תפילין של יד כנגד ההנהגה הטבעית ותפילין של ראש – כנגד ההנהגה הניסית. וכך עם ישראל במצרים זכו ל"אות על ידך וטוטפות בין עיניך", כפי שנאמר, "וראו את עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". כאשר מתגלה ההנהגה הניסית שבאה לידי ביטוי בתפילין של ראש אז מתגלה מלכותו של הקב"ה. "ויראו ממך" – אומות העולם מבינים את מבנה העולם והנהגתו ע"י הקב"ה.

הכותב הרב שלמה לוי ראש ישיבת ההסדר ראשון לציון ונשיא הגרעין התורני ראשון לציון.

Exit mobile version