גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

"מצעד הספרים" תשפ"ג : הספרים האהובים ביותר על תלמידי ישראל

"מצעד הספרים" תשפ"ג : 

הספרים האהובים ביותר על תלמידי ישראל

משרד החינוך פירסם עם פתיחת אירועי "שבוע הספר" ברחבי הארץ, את שמות הספרים האהובים ביותר על תלמידי ישראל לשנה זו.

כ־72,000 תלמידים ותלמידות מכל הארץ, מגן ועד י"ב, דירגו את הספרים האהובים עליהם ביותר. ספרים אלה מספקים לנו הצצה לעולמם הרגשי של התלמידים ולסוגיות האישיות והחברתיות המעסיקות אותם.

שר החינוך, יואב קיש: "נוכח תוצאות המחקר האחרון על כישורי הקריאה של תלמידי מערכת החינוך, בולטת החשיבות הרבה של תוכנית 'מצעד הספרים' והתרומה העצומה שלה להתמודדות עם האתגר המשמעותי המוטל עלינו. התוכנית מעודדת את תלמידי ישראל לקרוא ספרים, להעמיק את השליטה שלהם בשפתם, להעשיר את אוצר המילים שלהם ולהרחיב את הידע שהם צוברים."


מנכ"ל משרד החינוך, אסף צלאל: "תוכנית 'מצעד הספרים' מאפשרת לתלמידי הגנים ובתי הספר לצאת למסע חווייתי ומרגש בעולם אין־סופי של דמיון, השראה ורוח. באמצעות התוכנית אנו מעשירים את עולם הידע של תלמידי ישראל, את אוצר המילים שלהם, ואת מיומנויות הקריאה והכתיבה. זהו יסוד מעצב וחשוב בהתפתחות האישית, הנפשית והרגשית של התלמידים והתלמידות."

עבור הקוראים הצעירים, בגילאי שלוש–ארבע, החיבור הרגשי לבעלי החיים המוצגים בספרים מאפשר להם להתמודד עם נושאים רגשיים וחברתיים – התגברות על פחד או התמודדות עם דימוי עצמי נמוך, מציאת הכוחות הפנימיים, יצירת חברות ושיתוף פעולה. בהתאם לכך, הקוראים בגילים אלה דירגו במקום הראשון ב"מצעד הספרים" את הספר "גור זאב חוזר הביתה" מאת רייצ'ל ברייט, המספר על גור זאב שלא רוצה עזרה מאף אחד, כיוון שהוא מרגיש שהוא חזק, גדול ועצמאי, בדיוק כפי שהקוראים הצעירים שבחרו בו, מרגישים. לילה אחד הוא מוצא את עצמו אבוד ובודד בקור ובשלג, ומגלה שלפעמים כולנו זקוקים לחבר שיושיט לנו יד.

גם הקוראים בגילאי ארבע–חמש דירגו במקום הראשון ספר העוסק בבעל חיים שמתקשה לשלוט ברגשותיו ובמעשיו – "מתי מתרתח" מאת תלמה אליגון־רוז. הספר עוסק בדרקון שבני משפחתו וחבריו נכווים מהתפרצויות הכעס שלו, ולאחר שהם מתרחקים ממנו בזה אחר זה – הוא נותר לבד. כדי להשיב אליו את חבריו עליו למצוא דרך לשלוט בעצמו ולהפסיק להתעצבן ולהתרתח.

הספר שהגיע למקום השני בקרב תלמידי הגן בגילאי שלוש–ארבע הוא "אני ואחותי" מאת רוז רובינס. זהו ספר עדין ומרגש על אהבה ותקשורת עמוקה, ללא מילים, בין אח בוגר לאחותו – ילדה על הספקטרום האוטיסטי. הסופרת מצליחה להעביר בספר את עוצמת הקשר בין האחים, על אף המורכבות.

הקוראים בגילים הבוגרים (כיתות י'-י"ב) דירגו במקומות הראשונים שני ספרים מעניינים, הממחישים את הרלוונטיות של הספרות לחיים בעידן המדיה הדיגיטלית, הרשתות החברתיות ותוכניות הריאליטי: אחד הספרים הוא הרומן הקלאסי של ג'ורג' אורוול, "1984", שדורג בידי התלמידים במקום השלישי. הספר מתאר עולם שבו מתנהל משטר אבסולוטי, ובני האדם נתונים לפיקוח מתמיד של "האח הגדול" באמצעים אלקטרוניים. בעולם זה, שאין מקום לפרט ולאישיותו, גבר ואישה רוקמים קשרי אהבה, שהופכים לביטוי של מרי, ומעוררים עליהם את זעמו של המשטר.

במקום הרביעי דירגו הקוראים הבוגרים את "השקרנית והעיר" מאת איילת גונדר גושן. הספר עוסק בהפיכתה של נערה אפרורית, שאיש לא מבחין בה, לכוכבת תקשורת שכולם מעריצים אותה ורוצים בקרבתה. רק אדם אחד יודע שסינדרלה הפכה לנסיכה בגלל שקר, והוא מחליט לגבות ממנה מחיר על שתיקתו.

להלן חמשת הספרים האהובים ביותר על תלמידי ישראל , לפי שכבות הגיל:

גילאי שלוש–ארבע:

 "גור זאב חוזר הביתה" מאת רייצ'ל ברייט, הוצאת כתר, 2021

 "אני ואחותי" מאת רוז רובינס, הוצאת תכלת, 2021

 "ירוק כמו דשא" מאת תלמה אליגון־רוז, הוצאת כנרת זמורה דביר, 2021

 "עד שהופיע דוב" מאת ריצ'רד ט' מוריס, הוצאת כנפיים, 2021

 "דובים על מושבים" מאת שירלי פרנטו, הוצאת תכלת, 2021

גילאי חמש–שש:

 "מתי מתרתח" מאת רוברט סטרלינג, הוצאת כתר, 2021

 "העוגה המושלמת ליום ההולדת" מאת קייטי הדסון, הוצאת תכלת, 2020

 "אוי שכחתי" מאת אירית גלנסקי, הוצאת כנרת זמורה דביר, 2021

 "דב קוטב קטן מציל את איילי הצפון", מאת הנס דה ביר, הוצאת אגם, 2021

 "המתנה המושלמת" מאת אביאל בסיל, הוצאת זברה, 2021 

כיתות א'-ג':

 "כראמל הקומיקס" מאת מאירה ברנע-גולדברג, הוצאת כנרת זמורה דביר, 2022

 "מאמני הדרקונים: כוח דרקון האדמה" מאת טרייסי וסט, הוצאת כנפיים, 2022

 "מיראבל ותעלולי הקסם", מאת הארייט מונקסטר, …

Exit mobile version