מי מאיתנו לא נתקל בנהג שקילל, איים, חתך, סנוור או סתם נצמד לרכב באופן מסוכן? סקר (אוגוסט 2022) של עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", חושף כי אחד מכל שני ישראלים (48%) דיווח כי נתקל בקטטה בכביש. הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים כי הם נתקלים בתופעות שונות של זעם ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל:
92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם, 43% דיווחו כי נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, 34% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, 23% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
79% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, 16% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
48% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בקטטה בכביש בשנה האחרונה,5% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.
והפתרון: הגברת האכיפה של המשטרה
כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:
33% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
30% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים
28% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
9% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכביש הפך למקום מסוכן. החשש הוא לא רק ממעורבות בתאונת דרכים אלא גם מפגיעה על ידי אלימות מנהג אחר. לא מדובר באירוע נקודתי אלא מגמה הולכת וגוברת כפי שמוכיח הסקר שביצענו, מגמה אשר פוגעת בתחושת הביטחון של כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים כי הם מבינים שהסיכוי שייתפסו הוא קטן מאוד. הציבור רוצה לראות יותר ניידות משטרה בכבישים וזו הדרך המרכזית לצמצם באופן אפקטיבי את הבריונות בכבישים כמו גם את תאונות הדרכים. חייבים להוסיף למשטרת התנועה 200 ניידות וחייבים להוסיף מאות שוטרים כדי שיגבירו את ההרתעה בכבישים ויחזירו את תחושת הביטחון לכולנו. במקביל יש להחמיר בענישה של נהגים אלימים כמו שראינו לאחרונה, כדי ליצור הרתעה ולשדר מסר שאלימות בכל צורה שהיא איננה מקובלת".
אזור תל אביב-יפו והמרכז
95% מתושבי תל אביב והמרכז דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג אשר צפר בכוונה באגרסיביות.
92% מתושבי תל אביב והמרכז דיווחו כי ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
81% מתושבי תל אביב והמרכז טענו כי ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
80% מהנשאלים באזור תל אביב והמרכז דיווח כי נתקלו באלימות מילולית (קללות) ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
50% מתושבי תל אביב והמרכז דיווחו כי נתקלו בקטטה בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
והפתרון: החמרת הענישה
כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:
33% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
31% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
30% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
7% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
והפתרון: הגברת האכיפה של המשטרה
כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:
37% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
31% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
20% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים
12% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים
והפתרון: הגברת האכיפה של המשטרה
כאשר נשאלו מהו הפתרון הטוב ביותר לבעיית תאונות הדרכים בכבישים:
33% טענו כי הגברת האכיפה המשטרתית היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים.
33% טענו כי חינוך הוא הפתרון לתאונות הדרכים.
29% טענו כי החמרת הענישה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכי
6% טענו כי הסברה היא הדרך לפתרון תאונות הדרכים
פיוז קצר? הסיכון שלכם להיות מעורבים בתאונת דרכים כפול
מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות לאלימה להגדלת הסיכון למעורבות בתאונות דרכים.
נהגים החשים כעס, מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי. נהגים אלו יהיו מעורבים בתאונות דרכים בשיעור כפול (!) מנהגים שאינם חשים כעס בזמן נהיגה.
מחקר אמריקאי אחר מעריך כי הכעס והאגרסיביות משחקים תפקידים ראשיים ביותר ממחצית מתאונות הדרכים הקטלניות ביותר באמריקה.
מחקר של מכון המחקר ההולנדי לבטיחות בדרכים SWOV, בדק ומצא כי קיים קשר חזק בין כעס לבין התנהגות אגרסיבית ותוקפנית על הכביש. הכוונה היא להתנהגות שעשויה לגרום נזק פיזי או נפשי למשתמש והתנהגות המכילה אלימות וחריגה מכללי מוסר. ישנן מספר סיבות להתנהגות אגרסיבית בכביש: נהגים רבים נמצאים על הכביש בזמן שמלווה אותם תחושת כעס ועצבנות ממקרים שקורים לפני הנהיגה או במהלכה. רגשות אלו מסכנים את הימצאות הנהג על הכביש והופכות אותו לאגרסיבי ואימפולסיבי יותר. סיבה נוספת לסכנה היא תנאי הדרך. מצבים שכיחים כוללים פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.
כיצד ניתן למנוע מהכעס מלהשפיע על ההתנהגות בכביש?
דרך אחת היא באמצעות החינוך. חשוב להבין שקשה למנוע מאנשים לחוות רגשות, אולם, מידע וקורסים בנושא שליטה על הכעס יכולים לסייע בשינוי הדרך שבה כעס בא לידי ביטוי בדרכים.
דרך נוספת קשורה לתשתיות המדינה. אין ספק כי רבים מהנהגים מרגישים כעס וצורך להתנהגות אימפולסיבית כשהם נתקלים בפקקי תנועה למשל. ברור כי הפחתת פקקי התנועה, קיצור זמני ההמתנה לאור אדום ומידע לנהגים לגבי עיכובים בדרך יכולים לעזור בהפחתת הרגשות הקיצוניים. גם האכיפה נשארת חשובה בהתמודדות עם מצבים קיצוניים של תוקפנות הנהגים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הציבור רוצה לראות יותר ניידות משטרה בכבישים וזו הדרך המרכזית לצמצם באופן אפקטיבי את הבריונות בכבישים. חייבים להוסיף למשטרת התנועה 200 ניידות וחייבים להוסיף מאות שוטרים כדי שיגבירו את ההרתעה בכבישים ויחזירו את תחושת הביטחון לכולנו"
המחקר בוצע בתחילת חודש אוגוסט 2022 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 502 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 458 יהודים ו-88 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.
קרדיט צילום: עמותת "אור ירוק"
כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7
להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן
להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן
להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן
להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן
קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות אונליין וקבלת חדשות מהערים:חולון,בת ים,ראשון לציון,אזור,באר יעקב,רחובות נס ציונה,תל אביב ועוד…לחצו כאן
קבלת עדכונים בנושאים שונים
להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך ––לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן
לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן
לקבלת עדכונים ממלחמת חרבות ברזל-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לקבל המלצות, להכיר עסקים מקומיים ולפרסם את שלכם-לחצו כאן
קבוצות הפייסבוק השוות
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום תושבי חולון,בת ים וראשון לציון-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק חדשות אונליין וקבלת חדשות מהערים:חולון,בת ים,ראשון לציון,אזור,באר יעקב,רחובות נס ציונה,תל אביב ועוד…לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום חולון-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום בת ים-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום החינוך לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת הפייסבוק פורום הנדל"ן לחצו כאן
להצטרפות וקבלת חדשות ועדכונים: מוזמנים לסמן לייק ועוקב לחדשות goitem-לחצו כאן
קבוצות ווטסאפ לתושבי חולון
קהילת שכונת אגרובנק חולון-להצטרפות לחצו כאן
קהילת שכונת קריית שרת חולון-להצטרפות לחצו כאן
פורום נאות רחל בחולון-להצטרפות לחצו כאן
קהילת תושבי שכונת גרין-להצטרפות לחצו כאן
קהילת תושבי ח-300 חולון-להצטרפות לחצו כאן
קהילת קירית בן גוריון ושכונת רבין בחולון-להצטרפות לחצו כאן
קהילת תושבי שכונת תל גיבורים-להצטרפות לחצו כאן
קהילת תושבי קרית עבודה-להצטרפות לחצו כאן
קהילת תושבי ג'סי כהן-להצטרפות לחצו כאן
קהילת שכונת נאות שושנים-להצטרפות לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בגנים –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בבתי ספר יסודים-לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בנושאי חינוך בחטיבות ביניים ובתי ספר תיכון-לחצו כאן
לקבלת עדכונים ושיח בנושא בחירות מקומיות בחולון-לחצו כאן