משרד התחבורה פתח במלואו את מחלף אשדוד צפון
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פתח את מחלף אשדוד צפון במלואו, אשר יציע כניסה נוספת לעיר אשדוד, תוך הפחתה משמעותית של העומס בכביש 41, וישפר את הגישה לנמל אשדוד ולאזור התעשייה של אשדוד, וישרת גם את השכונות החדשות במזרח העיר יבנה. הפתיחה המלאה התאפשרה לאחר הסרת הסדר התנועה שהונהג באזור עד כה.
הפרויקט, אשר הוקם על ידי חברת נתיבי ישראל עבור משרד התחבורה בהשקעה של 370 מיליון שקלים, הוא אחד הפתרונות התחבורתיים החשובים בדרום שפלת החוף, וצפוי להביא לשיפור משמעותי בזרימת התנועה ובהפחתת העומסים באזור. המחלף החדש יוצר חיבור נוח, מהיר ובטיחותי בין כביש 4 לכביש 41, וכך מקל על הגודש והפקקים שהפריעו לתנועה באזור שנים רבות.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "היום אנו מציינים התקדמות משמעותית לתחבורה באזור הדרום עם פתיחתו הרשמית של מחלף אשדוד צפון. זהו פרויקט תשתיתי חשוב שיקל על הגודש, ישפר את הנגישות ויעודד את הפיתוח הכלכלי של אזור אשדוד והסביבה. המחלף ישמש כצומת מרכזית המקשרת בצורה יעילה את הציר הראשי לגוש דן עם כביש 41 לבאר שבע ולאזורי התעשייה, וישתלב בתוכניות שאנו מקדמים לשיפור דרכי הגישה למרחב נמלי אשדוד, במסגרת מאבקנו לייעול תנועת המטענים ולהורדת יוקר המחיה, התלוי במידה ניכרת בסחורות המיובאות דרך הים".
במסגרת הפרוייקט, שודרג והורחב כביש 4 במקטע של המחלף החדש בין ק"מ 86 ועד ק"מ 90, ונשמרה אופציה להוספת נתיב רביעי בכל כיוון במידת הצורך.
הפרויקט כלל את הסדרת הכניסה והיציאה לכיוון דרום יבנה לטובת השכונות החדשות של יבנה הירוקה, וכן כניסה נוספת לאזור התעשייה הצפוני של אשדוד מכביש 4.
פתיחתו של מחלף אשדוד צפון מציינת פרק חדש בתחבורה באזור אשדוד, וצפויה להשפיע לטובה על האזור כולו, בדגש על צמיחה כלכלית ועל איכות החיים של התושבים. בעתיד, יחובר מחלף אשדוד צפון החדש לכביש הרצל ג' החדש, שיקשר בין המחלף לנמלי אשדוד ויאפשר מעבר של תנועת משאיות מכביש 41 לכביש החדש, ובכך יפחית משמעותית את היקף תנועת המשאיות וישאיר יותר מקום לרכב פרטי ולתחבורה הציבורית.
המחלף החדש משתלב בפרויקט שדרוג דרכי הגישה לנמלי הים של ישראל שאותו מקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקלים. הפרויקט, שעבר את אישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יחבר את נמלי אשדוד והפארקים הלוגיסטיים ישירות לכביש מס' 4, באמצעות מחלף אשדוד צפון.
תכנון דרך הגישה החדשה הופקד בידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), במסגרת תוכנית הסטטוטורית לפיתוח הנמלים תמ"א/13. התוכנית שאושרה כוללת ממשקים מורכבים בשטח רווי בתשתיות מסחריות וביטחוניות, וכן כביש מהיר בעל 6 נתיבים שיחבר את המרחב הנמלי באשדוד ואת העיר אשדוד ישירות לכביש 4.
מדובר בתכנון מורכב שהצריך תיאומים עם משרד הביטחון, עיריית אשדוד וגופי התשתית, במטרה לאפשר התנהלות משולבת של הפעילות האסטרטגית במרחב, תוך ניהול תנועה חדשני. התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אל העיר אשדוד וכוללת כביש שירות חלופי העובר באזור התעשייה ומספק מענה לשעת חירום.
יצוין כי 99% מהסחורות המיובאות לישראל מגיעות בדרך הים. לפיכך משקיע משרד התחבורה משאבים רבים בייעול ושיפור השירות בנמלים, הקמת נמלים חדשים והגברת התחרות ביניהם. במסגרת זו מקדם המשרד תוכנית אסטרטגית רחבת היקף לשחרור "צווארי בקבוק" ביציאות מהנמלים, ולהקלה על עומסי התנועה המעכבים את יציאת המשאיות.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "כמדינה שכלכלתה נשענת על יבוא בדרך הים, השינוע מהווה מרכיב משמעותי בעלויות של כל מוצר. במסגרת מדיניות משרד התחבורה, להפחתת יוקר המחייה למשפחה הישראלית, אמשיך לפעול לייעול השירות בנמלים ולקיצור זמני הפריקה וההובלה. פעלתי לקידום מיזם שדרוג דרכי הגישה לנמלים, תוך ראייה רחבה הכוללת גם את תוכניות הפיתוח העירוניות ואת הצרכים הלאומיים.
קרדיט:משרד התחבורה