כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

ועדת הפנים החלה לדון בתקנות האתיקה של המתווכים במקרקעין

בין התקנות שהוצעו: ייאסר על מתווך למסור מידע שגוי על נכס ולגבות תשלום מצד שלא קיבל ממנו שירות בעסקה

ועדת הפנים החלה לדון בתקנות האתיקה של המתווכים במקרקעין

​בין התקנות שהוצעו: ייאסר על מתווך למסור מידע שגוי על נכס ולגבות תשלום מצד שלא קיבל ממנו שירות בעסקה | האסדרה תחסוך למשק 196 מיליון ₪ בשנה

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר, החלה לדון בתקנות המתווכים במקרקעין (אתיקה מקצועית), התשפ"ד-2024, שהגיש משרד המשפטים.

התקנות קובעות כללי אתיקה מקצועית לעניין התנהגותם וחובותיהם המקצועיות של מתווכים במקרקעין המקבלים את רישיון התיווך ממשרד המשפטים. התקנות מסדירות כללי האתיקה והתנהגות המצופים ממתווך במקרקעין כגון חובות החלות על המתווך כאשר הוא מיצג יותר מצד אחד לעסקת המקרקעין. כך לדוגמה התקנות קובעות כי לא ימסור מתווך במקרקעין מידע ביחס לנכס, לעסקת התיווך או לעסקת המקרקעין כאשר הוא ידע, או היה עליו לדעת שהוא שגוי או עלול להטעות.

ראש האגף להסדרת מקצועות במשרד המשפטים עו"ד עמיר הרן: "חוק המתווכים שנחקק ב- 1996 עבר תיקון ב-2012 אבל בשלושים השנה שחלפו עולם הנדל"ן השתנה משמעותית. כיום ישנם 21,290 מתווכים פעילים המשלמים אגרה. במשך השנתיים האחרונות עשינו עבודה שכללה מחקר השוואתי בינלאומי, סקר מקיף, קיום שולחנות עגולים, קיימנו מחקר כלכלי וגילינו כי המצב הנוכחי של שביעות הרצון כפי שראינו לא יכול להישאר כך. יש להגדיר בצורה טובה יותר את מקצוע המתווך, מה שבסופו של דבר ישפר את השירות שמקבל האזרח. "

נציגת משרד המשפטים לוטן לסקי פירטה על הסקר שביצע המשרד: "1,500 איש השיבו על הסקר שביצענו והצביעו על פערם משמעותיים בין עסקאות מכר לעסקאות שכירות. למשל, ישנו חוסר שביעות רצון שמופיע יותר בעסקאות שכירות, או פערים בקבלת שירותי הליבה הניתנים ע"י מתווכים. תופעה שלישית מרכזית הראתה כי למעלה משלושים אחוז טענו שהמתווכים לא פעלו בהגינות ואף מסרו מידע שגוי על הנכס, או כאלה שטענו כי נטל התשלום הושת על מי שקנה את הנכס והרבה פעמים בכלל לא קיבל שירות מהמתווך. זה קורה בעיקר באזורי ביקוש. יש מתווכים שמבקשים דמי תיווך על חידוש חוזה השכירות. פרקטיקה נוספת שנעשית נפוצה ומדרדרת את המקצוע נוגעת לפרסום נכס בלי לומר שמתווך מעורב בעסקה." לסקי ציינה גם את אומדן העלויות: "ההסדרה עשויה לחסוך למשק 196 מיליון ש"ח בשנה, מאחר שהיום נעשות טעויות בעסקה שמובילות בין היתר לתביעות אזרחיות שעולות כסף." בכל מקרה, הבטיחו במשרד המשפטים כי יבחנו את ההשפעות בתוך 5 שנים מפרסום התקנות על מנת לבדוק האם הושג היעד. 


נוי חסון, תובעת משמעתית במשרד המשפטים: "מתקבלות אצלנו כ-50 תלונות בשנה נגד מתווכי מקרקעין. התקנות המוצעות יסדירו את התחום." חסון העריכה כי בעקבות התקנות המוצעות יהיה גידול בתלונות, ובכל מקרה, משרד המשפטים לקח את זה בחשבון. על הליך גיבוש התקנות במשרד אמרה: "חלק מהערות לשכת המתווכים התקבלו."

היועץ המשפטי לוועדה עו"ד תומר רוזנר ביקש לחדד שתי סוגיות מהותיות שכעת אין להן מענה בתקנות: "אין אבחנה בין סוגי העסקאות – מכר או שכירות. היקף המידע שיש למסור לאדם המבקש לקנות נכס שונה מזה שמבקש לשכור. סוגייה נוספת שצריך לתת עליה את הדעת בתקנות היא ההבחנה בין נכס מסחרי למגורים." נציגי משרד המשפטים התייחסו לשתי הסוגיות: "אנחנו מקבלים את ההערה ונדייק. יתכן שיש מקום לערוך גם הבחנה בין מסחרי לפרטי."

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר קרא לציבור להגיש הערות כדי שניתן יהיה להתקדם עם הנושא לקראת הצבעה: "בדר"כ לפני דיונים מהסוג הזה מגיעים לוועדה מספר ניירות עמדה והפעם כמעט כלום. לא שמעתי גוועלד."

רון נובוטני מנכ"ל אנגלו סכסון בירך על התקנות המוצעות: "צעד מצוין עבורנו, בהסתכלות על כל ענף התיווך. שער הכניסה לעולם התיווך הוא די קל והרבה נכנסים אליו, דוגמים אותו ויוצאים החוצה אחרי פרק זמן קצר וזה מייצר פגיעה. המתווכים הוותיקים, מבלי להכיר את כולם, אני יכול לומר שהם כבר עומדים בזה." נובוטני קרא לא להשית יותר מידי הוצאות על המתווך כי "בסוף זה יתגלגל אל הלקוח".

יושב ראש לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית, איציק לוי: "אנחנו מקווים שזה רק צעד ראשון לקראת המשך הסדרה של עולם התיווך, כולל הכשרות מקצועיות והעלאת ערך מקצוע התיווך בישראל לטובת הצרכנים בישראל".

נציגת רי מקס העלתה בדיון טענות נגד התקנות ואמרה כי "עודף רגולציה עלולה לפגוע בלקוח."

יו"ר לשכת השמאים נחמה בוגין ביקשה להעלות את נושא הסגת גבול המקצוע של שמאי מקרקעין: "יש תופעה של עשרות רבות שמתיימרים לתת הערכות שווי לנכס. זה פוגע בציבור השמאים המוסמכים וכך אנחנו נאלצים לפעול נגדם בהליכים משפטיים. מתווך שמפרסם בשילוט חוצות על הערכת שווי חינם לכל דורש הוא פוגע בציבור השמאים." 

שירה אבידוב, המייצגת את האגודה לזכויות האזרח: "אנחנו דורשים שכללי האתיקה יאסרו על מתווך להסכים לאפליה של איסור מכירה למגזרים מסוימים. קיבלנו לא מעט תלונות על אפליית ערבים, להט"ב וחרדים מזרחים."

סעיף 15 לתקנות עורר תרעומת בקרב נציגי המתווכים שביקשו להסיר אותו. לפי הסעיף המוצע "מתווך במקרקעין אשר מעניק שירותי תיווך ליותר מצד אחד בעסקת מקרקעין מסוימת ימסור לכל לקוחותיו את המידע לגבי דמי התיווך שהסכים עליהם עם הצדדים לעסקת המקרקעין, לרבות אופן חישוב דמי התיווך וסכומם". נציגי לשכת מתווכי הנדל"ן הארצית: "למה זה רלוונטי לדעת כמה כל צד משלם?" נציגי משרד המשפטים ביקשו להשאיר את הסעיף כדי שהלקוח יראה את הסכומים כך שלא יגולגלו אליו בהמשך.​

להצטרפות לקבוצות הווטסאפ של חדשות מחולון , בת ים ,ראשון לציון, אזור, נס ציונה, באר יעקב-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בווטסאפ בנושאי: בריאות, בטחון, פלילים, נדל"ן, פנאי וטיולים ועוד..-לחצו כאן

להצטרפות וקבלה של כל קבוצות הווטסאפ של חולון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצות הפייסבוק של חולון, בת ים וראשון לציון-לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן