ביום שבת האחרון נערך אירוע פתיחה לעונת התערוכות החדשה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה. האירוע התקיים במעמד ראש העיר חיפה, יונה יהב ושגריר יפן בישראל, אראי יוסוקה, שזו היא הופעתו הפומבית הראשונה.
התערוכה המרכזית העולמית הנודדת של "קרן יפן" (The Japan Foundation), הנושאת את השם "עיצוב יפני היום 100" (Japanese Design Today 100). תערוכה נוספת היא תערוכת היחיד של הצלם מיכאל סלע – "אור על עור". בקומת הגלריה של המוזיאון יוצג פרויקט צילומים של חדוה רוקח – "בנות סושי יפניות".
עיצוב יפני היום 100
התערוכה "עיצוב יפני היום 100" פותחה לראשונה בשנת 2004 ונדדה בעולם במשך עשור בהצלחה גדולה. מהדורה שנייה של התערוכה פותחה בשנת 2013 והחלה לנדוד בשנה שלאחר מכן. כעת מציגה "קרן יפן" את המהדורה השלישית של התערוכה, שמאגדת שוב דוגמאות איכותיות של עיצוב יפני מנקודת מבט של ימינו.
התערוכה כוללת למעלה ממאה פריטים, רובם מוצרים שנוצרו לאחר שנת 2000, אך לצדם גם כמה יצירות מופת מתקופות מוקדמות, דרכן ניתן להתחקות אחר שורשי העיצוב היפני העכשווי – ממוצרי צריכה ועד למערכות ושירותים בלתי מוחשיים. העיצובים הללו, שמהווים חלק בלתי נפרד מחיי היומיום ביפן, משקפים את השינויים בחברה היפנית לאורך השנים. בין המוצרים האייקונים המוצגים בתערוכה: המצלמה הראשונה של ניקון (Nikon), בקבוק רוטב הסויה של קיקומן (Kikkoman), נגן הקלטות המיתולוגי ווקמן של חברת סוני, שעון בעיצובו של איסי מיאקי, סיר אורז חשמלי, QR קוד ועוד. התערוכה ייחודית בכך שהיא לא רק מראה לנו מוצרים יפים או מעניינים, אלא בכך שהיא מאפשרת הצצה לאורח החיים היפני היומיומי לאורך השנים.
מיכאל סלע – "אור על עור"
בגיל 17 החליט מיכאל סלע, יליד 1998, להיות הצלם הטוב בעולם. מצויד במצלמת פילם מתוצרת פנטקס שקיבל מאביו הוא יוצא למסע שתכליתו צילום. מסע זה עובר גם ביפן (2019), שהופכת להיות לו לבית.
במוזיאון מוצגות 27 מעבודותיו של סלע. תצלומיו מבטאים רגש סנטימנטלי ומאגי בעת ובעונה אחת. הם אמצעי ליצירת קשר עם מציאות אחרת, יפנית רחוקה, אבל מאידך אינטימית מאוד. הוא מכיר את רוב האנשים שהוא מצלם, והצילום עבורו הוא הנצחת רגעים קטנים במחיצתם.
עבור סלע הבחירה להמשיך ולהיצמד למצלמת פילם בעידן דיגיטלי היא בחירה בחוסר ידיעה של התוצאה. כל קליק הוא בעל משמעות – לחיצת אצבע שאין ממנה דרך חזרה. הצילום בשחור-לבן הוא ביטוי של אל זמניות. "אני לא רוצה שידעו מתי צולמה התמונה – לפני שנה, או חמישים שנה" אומר סלע. לצד נוכחותם של אנשים, בולט ביצירתו אלמנט האור. סלע אינו משתמש במד אור. הוא מכוון את האור בעצמו ויוצר תאורה רכה, מלטפת. "אני מכוון את הצמצם לפי העין שלי והמידה שבה אני נאלץ לסגור את עיניי, למשל, מול השמש, או דווקא לפתוח אותן בחדר חשוך". סלע מצלם מגע של אור על עור בתשומת לב לאלמנטים של גיאומטריה, רמיזה, רומנטיות, שבריריות, אסתטיקה, אנושיות ועוד.
חדוה רוקח – "בנות סושי יפניות"
התערוכה מציגה 16 תמונות שצילמה חדוה רוקח. ביום שישי, 19 בינואר 2024 התכנסו "בנות סושי יפניות" (קאורי, נעמי ע', יורי, ממי, ארי ונעמי ש') להכין סושי עבור החיילים בחזית. במשך שעתיים הן הניחו אורז על אצה, קילפו אבוקדו, הוסיפו גזר, חביתה ומלפפון, גלגלו אצות וחתכו אותן. אחת אורזת ואחרת כותבת ברכות לחיילים. המעשה לא נועד להשביע את הרעבים, אלא לפנק אותם, להעניק מזון שהן מיומנויות בהכנתו, ושאותו הן נוהגות להכין לבני משפחותיהן.
לדברי רוקח: "בעת הכנת הסושי שררו ביניהן הרמוניה וסדר שהקסימו אותי. הפעולות המתואמות, האקרובטיקה העדינה של אצבעות נעות בחינניות על גבי אצות וההבנה ששררה ביניהן בשתיקה, בצחוק ובדיבור, היו יפים בעיניי, כמו גם הסינרים המגוהצים והמטפחות היפניות שחבשו לראשיהן. שש נשים, שישה סיפורי חיים מלאים בהכרעות, פחדים ותקוות. בין ההכרעות ניצבת ההחלטה לחיות בישראל, רחוק מהוריהן, בני משפחותיהן, עמן וארצן. הן החליטו לקשור את גורלן בגורל בני עמי ולגלות סולידריות גם בעת הקשה והמורכבת הזאת".
התערוכות ינעלו בתאריך 25.11.24
כתובת המוזיאון: שדרות הנשיא 89 חיפה
ימי ושעות פתיחת המוזיאון:
ימים א', ג', ד', שבת – 10:00-16:00
יום חמישי – 10:00-18:00
יום שישי – 10:00-14:00
צילומים: יח"צ, מיכאל סלע, חדוה רוקח
להצטרפות לקבוצות הווטסאפ של חדשות מחולון , בת ים ,ראשון לציון, אזור, נס ציונה, באר יעקב-לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בווטסאפ בנושאי: בריאות, בטחון, פלילים, נדל"ן, פנאי וטיולים ועוד..-לחצו כאן
להצטרפות וקבלה של כל קבוצות הווטסאפ של חולון-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצות הפייסבוק של חולון, בת ים וראשון לציון-לחצו כאן
להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן