כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

יום העצמאות מבשר: הזדמנות לשינוי תזונתי ולשמירה על הסביבה

לכבוד יום העצמאות, נירה אולנד, דיאטנית מכבי שירותי בריאות המתמחה בצמחונות וטבעונות, נותנת כמה טיפים והצעות בנושא

יום העצמאות מבשר: הזדמנות לשינוי תזונתי ולשמירה על הסביבה

ה-4 ביולי, הידוע כיום העצמאות של ארצות הברית, מקבל משמעות נוספת כחג בינלאומי בשם "יום העצמאות מבשר" (Independence from Meat Day). ביום זה, אנשים מכל רחבי העולם מוזמנים להימנע מאכילת בשר ולהתמקד בתזונה צמחונית או טבעונית. למה דווקא ב-4 ביולי? כי זה היום שבו נהוג בדר"כ לאכול כמויות גדולות של בשר על המנגל, ולא פעם בשר לא איכותי ולא בריא וזו הזדמנות מצוינת לנסות מטבח וכיוון אחר.

איך חוגגים את היום ללא בשר?

בקלות רבה! העבירו את היום עם תפריט צמחוני או טבעוני. פלאפל, חומוס, סלטים, טחינה, פירות וממתקים הם רק חלק מהאפשרויות. ההזדמנות לנסות אוכל חדש ומגוון היא מרתקת וטעימה.

בריאות על האש


לכבוד יום העצמאות, נירה אולנד, דיאטנית מכבי שירותי בריאות המתמחה בצמחונות וטבעונות, נותנת כמה טיפים והצעות בנושא ומדגישה שאין בעיה להמשיך לעשות "על האש" ולהנות מהחוויה החברתית, המשפחתית והתרבותית, אבל בצורה בריאה יותר ומופחתת בשר.

אז מה אפשר להכין לצמחונים ולטבעונים במנגל?

מנות צמחוניות מופחתות בשומן רווי, עשירות בשמנים צמחיים בריאים, מכילות חלבון ומספקות סיבים, סידן וברזל שגם אוכלי הבשר עשויים ליהנות מהן. אפשר להכין שיפודי טופו, טמפה או סייטן במרינדה, עם בצל, פטריות, עגבניות שרי ופלפלים. כמו כן, ניתן לצלות על נייר אפייה פרוסות של טופו או סייטן במרינדה.

לצד אלה אפשר לצלות ירקות כמו ארטישוק, תירס, קישואים, חצילים, בטטות ותפוחי אדמה. כדאי למרוח במעט שמן זית לפני ההנחה על המנגל או להניח על נייר אפיה. אפשר להכין סלטים עם קטניות, דגנים ואגוזים כמו עדשים, חומוס, שעועית לבנה, בורגול, אגוזי מלך, שקדים וגרעינים, בתיבול של שמן זית או טחינה.

ואם בכל זאת רוצים בשר?

ארגון הבריאות העולמי הגדיר בשר מעובד כמסרטן ודאי, ובשר בקר כבעל פוטנציאל מסרטן. בשר מעובד כולל כל סוג של בשר שעבר עיבוד כמו נקניקים, נקניקיות, קבבים והמבורגרים. הגורמים המסרטנים הם חומרים שמוסיפים במהלך העיבוד כמו חומרי שימור וצבע וכן תרכובות שנוצרות בבשר במהלך טיפול בחום גבוה ועישון.

על מנת ליהנות מיתרונות הבשר וערכיו התזונתיים כדאי לבחור בנתחי בשר שלא עברו עיבוד מלבד הכשרה. מומלץ לקנות נתחי בקר או עוף טריים ולהוסיף חיתוך ותבלינים בבית. עדיף לבחור בשר רזה. קציצות וקבבים כדאי להכין מבשר בקר שנטחן לעיניכם, ולהוסיף תבלינים בבית. אפשר גם לבחור חזה עוף, הודו וסינטה. בצד המנות הבשריות, הוסיפו תוספת פחמימות כמו תפוחי אדמה, חצי פיתה וסלט ירקות וקטניות.

האם יש משמעות לסוג הגריל או הפחמים?

גריל פחמים מייצר בעיה בריאותית: שומן הבשר שנמס ומטפטף על הגחלים מייצר תרכובות מסרטנות שעולות בחזרה עם העשן ונדבקות לבשר. יש עדיפות ברורה לשימוש בגריל גז או חשמלי, מכיוון שאין עשן ולכן גם אין תרכובות מסרטנות שנוצרות מהפחמים.

לסיכום,

יום העצמאות מבשר הוא הזדמנות נהדרת לנסות דברים חדשים ולחוות תזונה שונה. גם אם אתם אוכלים בשר בדרך כלל, יום אחד ללא בשר הוא הזדמנות לנסות סוג אחר של מטבח, ליהנות ממאכלים מגוונים ובריאים ולתרום לסביבה. מי יודע? אולי תופתעו ותאהבו את זה

 קרדיט תמונה freepik

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן