כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

כלכלית בראשון: החשש מהסלמה במצב הביטחוני, מאפיל על הצפי למיתון בעולם

באדיבות בנק הפועלים

ההמתנה למתקפת נגד של חיזבאללה או איראן הזניקה את פרמיות סיכון המדינה והחלישה את השקל בשבוע החולף.

השכר הממוצע במשק עולה בקצב מהיר, שאינו עולה בקנה אחד עם יעד האינפלציה. בסט הנתונים הנוכחי, אנו סבורים שהסיכונים לאינפלציה הגבוהה מ- 3% עלו.

האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על צמיחה נמוכה ברבעון השני של השנה. המתיחות הביטחונית, מלווה ברמה גבוהה של אי-ודאות והיא צפויה להערכתנו להעיב גם על נתוני הרבעון השלישי. צמיחת המשק צפויה להערכתנו להיות נמוכה מאחוז השנה.

בנק ישראל לא יוכל להצטרף בקרוב לטרנד הפחתות הריבית בעולם.

פער התשואות בין ישראל לארה"ב באג"ח לטווח של עשר שנים התרחב לכ-100 נקודות בסיס (אחוז אחד).


ישראל

ההמתנה למתקפת נגד של חיזבאללה או איראן הזניקה את פרמיות סיכון המדינה והחלישה את השקל בשבוע החולף. בד בבד התגברו הציפיות להאטה בכלכלה העולמית, ואולי אפילו גלישה למיתון. המגמה בשוקי המניות התהפכה וכל אלו מהווים חדשות לא טובות לכלכלה המקומית, ובעיקר לשער החליפין של השקל.

פרמיית סיכון המדינה כפי שהיא נמדדת באג"ח הדולריות של מדינת ישראל לטווח של עשר שנים הגיעה לכ-190 נקודות בסיס (הייתה ירידת תשואה חריגה בטרז'רי), וחברת דירוג האשראי S&P פרסמה אזהרה מפני תרחיש אפשרי של הסלמה במצב המלחמה בצפון או הצטרפות של איראן למלחמה. תרחישים אלו לא נכללו בדירוג האשראי הנוכחי של ישראל, ואם יתממשו הם עשויים להיות טריגר להפיכת האופק השלילי של התחזית להפחתת דירוג אשראי נוספת. השקל פוחת בשיעור של 3.4% מול סל המטבעות בשבוע האחרון. הפיחות נבע בעיקר מהמתיחות הביטחונית, אך יתכן שגם ירידות השערים בשוק המניות בעולם השפיעו.

האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על צמיחה נמוכה ברבעון השני של השנה. המכירות ברשתות השיווק והמחזורים בכרטיסי האשראי ירדו מעט ברבעון השני לעומת הראשון, זאת בעיקר בגלל עלייה במספר הישראלים היוצאים את הארץ. היצוא התעשייתי ירד בשיעור דולרי של כ- 3%, ויצוא שירותי הייטק נותר ללא שינוי בקירוב בחודשים אפריל מאי לעומת ממוצע הרבעון הראשון. המתיחות הביטחונית, מלווה ברמה גבוהה של אי-ודאות והיא צפויה להערכתנו להעיב גם על נתוני הרבעון השלישי. צמיחת המשק צפויה להערכתנו להיות נמוכה מאחוז השנה.

השכר הממוצע במשק עולה בקצב מהיר, שאינו עולה בקנה אחד עם יעד האינפלציה. השכר בחודש מאי היה גבוה ב- 6.8% לעומת מאי אשתקד. המגמה בישראל שונה מזו שבארה"ב לדוגמה, שם קצב עליית השכר נמצא בהאטה. אם נוסיף לעליית השכר, את הגירעון התקציבי הגבוה והפיחות שחל בשבועות האחרונים בשער השקל, עלייה במחירי הטיסות לאור ביטולי הטיסות של חלק מחברות התעופה הבינלאומיות, אנו מקבלים סביבת אינפלציה בישראל שצפויה להיות גבוהה ביחס לזו שבעולם. חלק מהגורמים עשויים להיות להתברר כזמניים, אך בסט הנתונים הנוכחי, אנו סבורים שהסיכונים לאינפלציה הגבוהה מ- 3% עלו.

בנק ישראל לא יוכל להצטרף בקרוב לטרנד הפחתות הריבית בעולם. קצב עליית השכר, הפיחות בשער השקל ועליית פרמיית סיכון המדינה, לא יאפשרו הפחתות ריבית בחודשים הקרובים. לאור הצפי לקצב הפחתות ריבית מאוד מהיר בארה"ב, ובכלל זה הפחתות של 50 נקודות בסיס בכל החלטה, אנו סבורים שאם המצב הגיאופוליטי בישראל יתייצב, הפחתת ריבית תעמוד על הפרק לקראת סוף השנה. הריבית בישראל בנקודת הזמן הזו צפויה להיות דומה ברמתה לזו שבארה"ב. קצב הפחתות הריבית עדיין צפוי לפגר אחר העולם. השווקים מגלמים עתה ריבית של כ-4% בישראל בסוף 2025, לעומת 3.25% בארה"ב ו- 2.25% באירופה.

פער התשואות בין ישראל לארה"ב באג"ח לטווח של עשר שנים התרחב לכ- 100 נקודות בסיס (אחוז אחד). הנפילה בתשואות בארה"ב, לוותה בירידה מתונה יותר בתשואות האג"ח בשקלים. התרחבות הפערים משקפת בעיקר עלייה בפרמיית סיכון המדינה.

גלובלי

לא היה צריך הרבה כדי שהשווקים ישתכנעו שמיתון מתקרב. דוח תעסוקה חלש בארה"ב, דוחות כספיים פחות טובים ואמירות שפורשו כיוניות מצד יו"ר הפד הביאו את השווקים להעריך שאנו עומדים בפני הפחתות ריבית חדות. הצפי להפחתות ריבית מהירות לא בלם את ירידות המחירים של המניות, ובסיכום השבוע האחרון נרשמה מגמה של ירידות שערים במרבית שוקי המניות בעולם. בסיכום שבועי, בארה"ב מדד ה-S&P500 ירד ב-2.1% ומדד הנאסד"ק ירד ב- 3.4%. באירופה מדד היורוסטוקס 50 ירד ב-4.6% ומדד הדאקס בגרמניה ירד ב-4.1%. באסיה, מדד הניקיי ביפן ירד בשיעור 4.7% ואילו בסין מדד ה- CSI300 ירד ב-0.9%. מחיר חבית נפט מסוג ברנט ירד בשבוע האחרון לרמה של 76.8 דולר, הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת השנה, על רקע סימנים מתמשכים להאטה בפעילות בסין ובארה"ב.

נתוני שוק העבודה בארה"ב לחודש יולי הצביעו על התמתנות. בחודש יולי נוספו למשק האמריקני 114 אלף משרות בלבד, מתחת לצפי לחודש זה שעמד על 175 אלף ולממוצע של 12 החודשים האחרונים שעמד על תוספת של 215 אלף משרות בחודש. כמו כן, נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה ב-29 אלף משרות. המשרות שנוספו החודש, בדומה לחודשים קודמים, היו בעיקר מסקטור הבריאות (64 אלף). מסקר משקי הבית עולה ששיעור האבטלה ביולי עלה לרמה של 4.3% מרמה של 4.1% בחודש הקודם, ולעומת רמה של 3.5% ביולי אשתקד. במקביל, שיעור ההשתתפות עלה לרמה 62.7% מ-62.6% בחודש הקודם. הגידול בשכר התמתן בחודש האחרון. השכר עלה בשיעור של 0.2%, ושיעור עליית השכר השנתי התמתן מ-3.8% ביוני (עודכן מ-3.9%) ל-3.6% בחודש יולי.

נתונים נוספים משוק העבודה הצביעו על מגמה מעורבת. דרישות חדשות לדמי אבטלה עלו לרמה של 249 אלף, הרמה הגבוהה בשנה האחרונה, והדרישות המתמשכות עלו לרמה של 1.88 מיליון. עם זאת, מספר המשרות הפנויות עלה בחודש יוני לרמה של 8.18 מיליון, לעומת 8.14 בחודש מאי, אך זו עדיין רמה נמוכה לעומת הרמה הממוצעת בשנה האחרונה.

אינדיקטורים נוספים לפעילות הצביעו ברובם על האטה בפעילות הכלכלית. מדד מנהלי הרכש למגזר התעשייה של חברת ISM מוסיף להצביע על התכווצות בפעילות, ובניגוד לציפיות, המדד ירד לרמה של 46.8 נקודות מ- 48.5 נקודות בחודש הקודם. ירידה נרשמה ברכיבי ההזמנות החדשות והתעסוקה ושניהם מצביעים על התכווצות בפעילות. מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בחודש האחרון, אם כי נתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מטה, והרמה עדיין נמוכה מאוד ביחס לעבר. העלייה החודש נרשמה על רקע עלייה במדד למצב העתידי ולמרות ירידה במדד למצב השוטף. הזמנות מוצרים בני קיימא ירדו ביולי ב-6.7%, וללא כלי רכב הם עלו ב-0.4%. בדומה, הזמנות ממפעלי ירדו בחודש הקודם ב- 3.3% וללא כלי רכב הם עלו ב- 0.1%.

נדל"ן ארה"ב- התחדשה הירידה בעסקאות תוך המשך עליית מחירים. בחודש יוני מכירות בתים חדשים ירדו ב-0.6%, לעומת צפי לעלייה בעסקאות. רמת העסקאות ביוני עומדת על רמה שנתית נמוכה של 617 אלף, ירידה של 7.4% לעומת יוני 2023. העסקאות בדירות קיימות ירדו ביוני ב-5.4% לעומת החודש הקודם. רמת העסקות קרובה לשפל של השנים האחרונות והיא נמוכה ב- 5.4% לעומת אשתקד. בחתימת חוזים חדשים נרשמה דווקא עלייה של 4.8% בחודש יוני, אך מדובר עדיין ברמה נמוכה מאוד, ירידה של 7.8% לעומת יוני אשתקד. מדד קייס שילר למחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב עלה במאי ב-0.3%, וב-12 החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 6.0% התמתנות קלה לעומת החודש הקודם. בכלל הערים בארה"ב נרשמה ב-12 החודשים עלייה של 6.8%.

הפד הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי בשבוע שעבר אך סלל את הדרך להורדת ריבית בהחלטה הקרובה בספטמבר, זאת כל עוד נתוני האינפלציה לא יפתיעו כלפי מעלה. השווקים פרשו את דבריו של יו"ר הפד כאיתות להפחתות ריבית בהחלטות הקרובות, ציפיות שהתגברו עם פרסום נתוני שוק העבודה. על רקע כל אלו נרשמו ירידות בתשואות האג"ח בארה"ב, ועליות חדות בציפיות להפחתות ריבית בארה"ב. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה מרמה של 4.20% ל-3.79%, התשואה לחמש שנים ירדה מ-4.08% ל-3.62% והתשואה לשנתיים ירדה מ-4.38% ל-3.88%. ההסתברות להורדת ריבית בספטמבר עלתה בחדות והשוק צופה כעת בהסתברות גבוהה (של כ-70%) הפחתה בשיעור של 0.5% לעומת ציפיות להפחתה בשיעור של 0.25% לפני שבוע. עד סוף שנת 2024 שוק ההון צופה בין ארבע לחמש הפחתות ריבית, ובטווח של שנה קדימה השוק צופה שמונה הפחתות ריבית בשיעור של 0.25% כך שהריבית תרד מרמה של 5.5% לרמה של 3.5% בעוד שנה. גם בתי ההשקעות המרכזיים בארה"ב עדכנו את תחזית הריבית שלהם ובדומה לשוק הם צופים כחמש הפחתות ריבית עד סוף השנה.

כלכלת גוש האירו צמחה בשיעור שנתי של 1.0% ברבעון השני, קצב מעט גבוה מהציפיות. הצמיחה ברבעון השני נותרה ברמה דומה לצמיחה ברבעון הקודם,והאינדיקטורים המובילים מצביעים על המשך צמיחה מתונה גם במחצית השנייה של השנה. מדד מנהלי הרכש למגזר התעשייה עלה מעט לרמה של 45.8 נקודות אך הוא מוסיף להצביע על התכווצות בפעילות. שעור האבטלה עלה מעט לרמה של 6.5%.

האינפלציה בגוש האירו מפתיעה כלפי מעלה. מדד המחירים לצרכן בגוש האירו לחודש יולי נותר ללא שינוי, לעומת ציפיות לירידה של 0.1%, והקצב השנתי עלה מרמה של-2.5% לרמה של 2.6%. אינפלציית הליבה ב-12 החודשים האחרונים האיצה לרמה של 2.9% מ-2.8% בחודש הקודם. השוק צופה הפחתה בשיעור של 0.25% בכל אחת משלוש ההחלטות עד סוף השנה (ספטמבר, אוקטובר ודצמבר), כך שהריבית תגיע לרמה של 3.0% בסוף השנה. 

בריטניה הורידה לראשונה את הריבית. הבנק המרכזי של בריטניה הוריד את הריבית מרמה של 5.25% ל-5.0%. הורדת הריבית נרשמה לאחר שהאינפלציה התמתנה לרמה שנתית של 2.0% בחודשים מאי ויוני ולמרות שאינפלציית הליבה השנתית עדיין גבוהה מהעד ברמה של 3.5%. ההחלטה לא התקבלה ברוב קולות, כאשר ארבעה מתוך תשעת חברי הועדה המוניטרית הצביעו נגד הורדת הריבית. למרות הפחתת הריבית החודש, בהחלטת הריבית ציינו שהמדיניות המוניטרית תיוותר ברמה מרסנת למשך זמן מספק עד שסיכוני האינפלציה יתפוגגו.

בניגוד למגמה העולמית, יפן העלתה את הריבית. הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית לרמה של 0.25%, מ-0.1%, וכמו כן הודיע שיצמצם בחצי את תוכנית רכישות האג"ח. העלאת הריבית, שנרשמת בניגוד למגמת הורדות הריבית בעולם, נרשמת על רקע סביבת האינפלציה הגבוהה יחסית ביפן. העלאת הריבית בשבוע שעבר היא השנייה השנה, לאחר שבמרץ העלה הבנק המרכזי ביפן את הריבית מרמה שלילית של 0.1%. שיעור האינפלציה השנתי אומנם התמתן בחודשים האחרונים אך הוא עדיין גבוה ברמה של 2.8% ואינפלציית הליבה השנתית עומדת על שיעור של 2.2%, מעט מעל יעד האינפלציה.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצה בה תוכלו לפרסם דירות ומכירות להשכרה-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן