ילדכם עולה לכיתה א'? קבלו טיפים לעלייה לכיתה א מאת גלית כהן
ברכות על המעבר ,זהו צעד מרגש מאוד עבור כל הורה וילד. המעבר מגן לכיתה א' הוא נקודת ציון חשובה בחייו של הילד,וטבעי שיהיו שאלות והתלבטויות.
חשוב לדבר עם הילד על המעבר, להרגיע אותו ולהציג את בית הספר כמקום מעניין ומלא חברים חדשים. מה עוד אפשר לעשות כדי להקל על המעבר? כנסו למאמר שכתבתי וקבלו מלא טיפים נוספים. מוזמנים לעקוב אחריי מבטיחה טיפים נוספים בהמשך…
נעים להכיר שמי גלית כהן ואני מדריכת הורים ומאמנת אישית, בעלת התמחות בילדים ובני נוער,
הוראה מתקנת והפרעת קשב ופעלתנות יתר.
ילדכם עולה לכיתה א'?
מתרגשים? זוכרים את ההתרגשות שלכם לקראת כיתה א'?
כנראה שהרבה השתנה מאז,אבל הרגשות של הילדים שלכם כנראה דומים לשלכם.
המעבר לכיתה א' הוא צעד חשוב בחייהם ומגיע עם הרבה התרגשות אבל גם
עם הרבה חשש, מהניסיון שלי בעבודה עם ילדים והיכרות עם החששות והפחדים שלהם ושל ההורים החלטתי
לרשום לכם כלים להתמודדות קלה על המעבר. תחשבו על זה ההתרגשות גם ככה גדולה, חוסר וודאות ממה יהיה
,איך המורה? איפה יישבו ?מה עושים? מה מותר מה אסור? והרצון למצוא חן… אז חלק מהדברים נוכל
להכיר להם לפני כדי להקל על המעבר אל דאגה עם הכנה נכונה המעבר הזה יכול לעבור חלק ומהנה אז מה
אתם יכולים לעשות כדי שהילד שלכם יעלה לכיתה א' עם הרגשת בטחון ותחושת מוכנות לקראת אתגרים חדשים??
•חרדות ופחדים שלכם ההורים OUT- ראשית שימו לב שאת החרדות והפחדים שלכם אתם שמים בצד ,
מה זה אומר??
שכשאתם מדברים על החששות שלכם והילדים ליד משחקים…. הם למעשה מקשיבים ושומעים אתכם,
כך שבלי שתרצו אתם מעבירים מסר סמוי/גלוי של התחושות שלכם.
גם כשאתם אומרים מעניין אם יהיו איתו בכיתה
החבר הזה או החברה הזו …אתם משדרים בלי שתרצו חשש מה יקרה אם הם לא יהיו איתם בכיתה.
אז מה כן לעשות?
- לדבר על המעבר לבית ספר: דברו על הרגשות שלו,על ההתרגשות,הציפייה ממשהו חדש.
דברו גם על החשש והפחד מהלא מוכר , שזה בסדר לפחד/להיות בחוסר וודאות.
לא לבטל את הרגשות שלהם )לא לאמר אין לך מה לפחד.. זה לא יעזור לו ,כן לאמר אני מבינה את הפחד שלך
אבל אני סומכת עליך שאתה בוגר ושתסתדר( - סיור מהבית לבית הספר ) נכון שהילד לא יילך לבד,אבל שיכיר את הדרך .שהיא לא תהיה זרה לו(.
•ביום הפגישה עם המורה להראות לילד בתוך בית הספר היכן הכיתה שלו נמצאת,היכן השירותים,החצר
שילמד את המיקומים ואת המרחב החדש. כך שביום הראשון המרחב הבית ספרי יהיה מוכר לו . - לתווך מי מהחברים כן יהיה בכיתה איתו – תבדקו מי מהחברים יהיה ותתוווכו לו בהתרגשות מי יהיה איתו ,
ואם קרה שהחבר שלו לא יהיה איתו בכיתה לאמר לו שאת סומכת עליו שהוא מסוגל להתמודד אפילו כשזה מרגיש
קצת קשה,שאת מאמינה בו שיש לו יכולת להכיר חברים חדשים ,ליצור חוויות חדשות ותמיד יכול להיפגש עם
החבר הטוב בהפסקה או אחה"צ.
ADHD הפרעת קשב וריכוז
מה עושים עם ילדים מאובחנים/טרם מאובחנים לשתף לא לשתף את המורה?
ילדים מגיעים מהגן לבה"ס מעבר חד מעולם המשחקים ללימודים וחווים קושי חברתי,רגש ולעיתים גם לימודי
המסגרת בוגרת יותר ,אחראית יותר וילדים עם הפרעת קשב עלולים ללכת לאיבוד.
ילדי קשב חווים קושי ביצירת קשרים חברתיים עם חברים לגן/לכיתה.
יש להם קושי להשתלב בפעילויות חברתיות,חווים מריבות רבות וחוסר הבנה של סיטואציות חברתיות.
הדילמה של הורם לילדי קשב אם לשתף את המורה או לא?
במידה ויש כבר אבחון והילד בטיפול /שיש חשש וממתינים לאבחון אני ממליצה לשתף את המורה והצוות
דבר ראשון שהמורה והצוות יידעו שיש פה הורה בעל מודעות ורצון לשת"פ לטובת הילד • גם אם עדיין זה רק בגדר חשש שתפו את המורה שתעקוב ושתוכלו להיות על זה מההתחלה. - אל תחכו עד שההתפרצות תגיע אחת ועוד אחת , שהטלפונים מבה"ס יגיעו בזה אחר זה לעיתים קרובות מידי ,
אל תחכו שהמורים יגלו /יחשדו שיש הפרעת קשב )המורים לא במבחן וזה לא תפקידם לאבחן( - ילד שהוא פעלתן קשה לו לשבת לזמן ממושך וכנראה שיש לו גם קושי במעברים )בין השיעורים /מההפסקה לשיעור(
כלומר סביר להניח שזה יצוץ מתי שהוא..לכן כדאי מראש שהמורה והצוות יידעו ויזהו את האתגר שיש לילד עוד לפני
שהוא מראה סימנים של קושי ויגיע למצב שלא יוכל להחזיק את עצמו ואז יהיה קשה יותר להרגיע אותו.
הדבר היחיד שנקבל זה תסכול של הילד,חוסר רצון ללכת לבית ספר ואת זה אנחנו רוצים למנוע.
אז להיפך שתפו כל מה שלדעתכם המורה צריכה לדעת. - שתפו אותה בקשיים שיש לו ומה עוזר לו בזמנים כאלה . כמו כן שתפו בתכונות החיוביות שלו כמה חשובה לו הערכה
ועל הקושי החברתי שיש לו,כמה הוא אוהב לעזור לאחרים. - תערכו תיאום ציפיות מה הזמינות שלכם לשוחח על פתרונות למצב ולא רק על בעיות .
הכי חשוב לעדכן בטיפים שיש לכם להרגיע את הילד ..
תזכרו החשיבות פה זה הילד ותחושת הבטחון שלו בסביבה,בצוות,במורה וכמובן בכם ההורים.
החזירו את הילד לשגרת לימודים,איך? - החזירו את שעות ההשכמה וההשכבה לסדר היום-
במהלך החופש הילד הלך לישון מאוחר?קם בצהריים? אז זה הזמן להרגיל אותו לשעות שגרה.
אחרת, יהיה לו קשה לקום לבה"ס יהיה עייף,מתוסכל ויחפש סיבות לא ללכת לבה"ס. - ציוד לבה"ס –
הכינו יחד איתו את הציוד לבית ספר בדרך שתהיה לו נוחה. סדרו את המחברות והספרים בספרייה בגישה נוחה לילד,
שיהיה לו קל לקחת ולהחזיר לבד. אולי לשים בתיקיות נשלפות כל מקצוע בנפרד, מחברת וחוברת בתיקייה
כך לא ישכח חוברת/מחברת. - לו"ז –
ילד צריך לוח זמנים מסודר. במיוחד ילד עם הפרעת קשב .שתפו את הילד מה מצפה לו בכל יום,
יש מערכת שעות של בה"ס ומערכת שעות של אחרי בה"ס,צהרון/חוגים/שיעורים פרטיים, שיידע למה לצפות. - תרגול– תרגלו עם הילד מצבים אפשריים בבה"ס ולמדו אותם איך להתמודד עם מתח/חרדה וחוסר שקט.
מה ביכולתם לעשות איזה תרגיל יהיה להם קל לזכור וליישם.
בהצלחה בכיתה א'
מקווה שעזרתי לכם ואם יש לכם
עוד שאלות מוזמנים לפנות אליי בפרטי
מצרפת קישור לאתר המתאר בפירוט את העשייה שלי מוזמנים להיכנס ולשתף
www.galitcohencoach.com
גלית כהן מדריכת הורים,מאמנת אישית,סדנאות מיומנויות חברתיות
הוראה מתקנת להקניית אסטרטגיות למידה
בעלת התמחות בילדים ובני נוער ו ADHD)הפרעת קשב ופעלתנות יתר 052-5557340(
[email protected] מייל