כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

שבוע לפתיחת שנת הלימודים

באדיבות בנק הפועלים

רמת התוצר העסקי ברבעון השני הייתה נמוכה ב-4.8% לעומת זו של הרבעון המקביל בשנה שעברה – נתון שראינו בעבר רק במיתון ב-2001 ובקורונה, אבל אז האירוע היה קצר.

פערי התשואות בין איגרות החוב של ממשלת ישראל לאלו של ארה"ב התרחבו לאחוז שלם.

חברות דירוג האשראי בוחנות עתה בעיקר את המצב הביטחוני, אבל ללא תקציב שיאותת להם שיחס החוב תוצר לא ימשיך לגדול בשנים הקרובות, הסיכוי להפחתות דירוג נוספות גבוה.

שוויון בריביות (ארה"ב מול ישראל) לכאורה, אמור לפעול לחיזוק השקל, שלאורך כמעט עשור אופיין בריבית נמוכה מזו שבארה"ב. מול זה עומדת העלייה בפרמיית סיכון המדינה, שמקטינה את אטרקטיביות השקל.

ישראל


המעברים בין אופטימיות להשגת הסכם להחזרת החטופים והפסקת אש לפסימיות וחשש מהסלמה במצב המלחמה הם מהירים: פסגה בקהיר בניסיון להגיע לפשרה מקובלת, בעוד צה"ל בולם מתקפה גדולה של חיזבאללה, והצפון תחת אש כבדה. הנתונים הכלכליים מאבדים לא מעט מהמשמעות שלהם: כך לדוגמא נתוני הצמיחה מושפעים לחיוב מעלייה בהוצאות הביטחון, והצריכה הממשלתית בכלל. התוצר העסקי לעומת זאת משקף כנראה תמונה מעט מציאותית יותר של המצב, ולפיה רמת התוצר העסקי ברבעון השני הייתה נמוכה ב-4.8% לעומת זו של הרבעון המקביל בשנה שעברה – נתון שראינו בעבר רק במיתון ב-2001 ובקורונה, אבל אז האירוע היה קצר. מנגד, פורסמו השבוע נתוני שוק העבודה לחודש יולי שהציגו שיעור אבטלה של 2.8% בלבד, נתון שמעיד על עודף ביקוש לעובדים. איך זה מסתדר עם הירידה בתוצר? ההסברים הם כנראה היעדרם של העובדים הפלשתינים שנכללים במדידת התוצר, אך לא בסקר כוח אדם, המפונים שנעדרים זמנית מעבודה ואינם במניין המובטלים, וכנראה גם ירידה מסוימת בפריון העבודה שנובעת מהמצב הביטחוני. דוגמאות לפגיעה בפריון העבודה יכולות להיות היעדר תיירים מחו"ל שמשפיע על פדיון בתי-המלון, או בני/בנות זוג של משרתי מילואים שעבודתם נפגעת, וזה עוד לפני שדיברנו על פגיעה בחינוך בשנה האחרונה, שהשפעתה לא נמדדת בטווח הקצר.

פערי התשואות בין איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ישראל לאלו של ארה"ב התרחבו לאחוז שלם. בהינתן שפרמיות הסיכון בשווקים הגלובליים לא השתנו בשבוע החולף, פער זה מוסבר כנראה מחשש של המשקיעים מהמדיניות הפיסקאלית, וגרירת הרגליים של הממשלה בהצגת תקציב לשנת 2025. חברות דירוג האשראי בוחנות עתה בעיקר את המצב הביטחוני, אבל ללא תקציב שיאותת להם שיחס החוב תוצר לא ימשיך לגדול בשנים הקרובות, הסיכוי להפחתות דירוג נוספות גבוה.

מה יקרה כשהריבית בארה"ב תהיה דומה לזו שבישראל. זה צפוי לקרות כנראה מוקדם מכפי שהערכנו, ויתכן שכבר בתחילת השנה הבאה. פאוול אישר בג'קסון הול שהריבית תחל לרדת כבר בספטמבר, והשווקים מגלמים הפחתת ריבית של כאחוז עד סוף השנה. בישראל הרבה תלוי במצב המלחמה, אבל הלחצים האינפלציוניים גבוהים, וקשה לראות את בנק ישראל לוקח סיכון ומפחית ריבית במצב הזה. שוויון בריביות לכאורה, אמור לפעול לחיזוק השקל, שלאורך כמעט עשור אופיין בריבית נמוכה מזו שבארה"ב. מול זה עומדת העלייה בפרמיית סיכון המדינה, שמקטינה את אטרקטיביות השקל.

גלובלי

הגיע הזמן להוריד ריבית, גם בארה"ב. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לא אכזב את השווקים, ובנאום שנשא בשבוע שעבר בכנס השנתי בג'קסון הול, ציין שהגיע הזמן להוריד את הריבית. פאוול לא פירט את מינון הפחתת הריבית וציין שתזמון וקצב הורדות הריבית יהיה תלוי בנתונים ובמאזן הסיכונים. הרוב המכריע של ההערכות הוא שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר, והספקות שנותרו הן רק לגבי היקף ההפחתה. פאוול גם ציין בנאומו שהביטחון שלו בכך שהאינפלציה בדרך למסלול בר קיימא חזרה ל-2.0% גדל. הסימנים להתמתנות בפעילות הכלכלית בארה"ב, כולל בשוק העבודה, אולי לא מובהקים, אך אלו הספיקו לפד ליישר קו עם ציפיות השווקים ולהודיע על שינוי כיוון. גם פרוטוקול הישיבה האחרונה של הפד הצביע על נכונותם של חברי הפד להוריד את הריבית בקרוב. מהפרוטוקול עולה שכמה מחברי הפד שקלו להוריד את הריבית עוד בישיבה שנערכה בסוף חודש יולי, אך לבסוף הצביעו פה אחד על הותרת הריבית ללא שינוי. בפרוטוקול צוין שהרוב המכריע של המשתתפים מסכים שאם הנתונים ימשיכו לעמוד בצפיות, סביר להניח שיהיה נכון להוריד את הריבית בפגישה הבאה.

השווקים אהבו את דברי פאוול, שחיזקו את הציפיות שלהם להורדות ריבית מהירות, והירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב נמשכה. תשואת איגרת החוב של ממשלת ארה"ב לטווח של עשר שנים ירדה בכ-8 נקודות בסיס השבוע לרמה של 3.80%. ירידה דומה נרשמה גם בתשואת האג"ח לטווח של שנתיים שירדה לרמה של 3.91% מרמה של 4.05% לפני שבוע. בסיכום שבועי, מרבית שוקי המניות עלו בשבוע שעבר. בארה"ב מדד ה-S&P500 עלה ב-1.5% ומדד הנאסד"ק עלה ב- 1.4%. באירופה מדד היורוסטוקס 50 עלה ב-1.4% ומדדי הקאק בצרפת והדאקס בגרמניה עלו כל אחד ב-1.7%. באסיה, מדד הניקיי ביפן עלה בשיעור 0.8% ואילו בסין מדד הCSI300- ירד ב-0.6%.

דבריו של פאוול והנתונים הכלכליים מהשבוע האחרון לא שינו בהרבה את הציפיות להפחתות ריבית בשנה הקרובה. הציפיות להפחתה בהיקף של 0.5% בספטמבר עדייו נמוכות יחסית, ובדומה לשבוע שעבר הסבירות להפחתה כזו עומדת על 35% בלבד, אך בכל מקרה צפויה בחודש הבא הפחתה בשיעור של 0.25%. השווקים מגלמים, בדומה לשבוע שעבר, ארבע הפחתות ריבית בארה"ב עד סוף השנה לרמה של 4.5%. השווקים צופים שעד סוף שנת 2025 הריבית תרד לרמה של 3.25%, קצב הפחתות גבוה יותר מזה שצפו בשבוע שעבר.

שוק העבודה בארה"ב מתקרר. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים עלה בשבוע האחרון לרמה של 232 אלף, ומספר דורשי דמי אבטלה מתמשכים נותר יציב בקירוב ברמה של 1.86 מיליון. אומדן ראשוני לעדכון השנתי של נתוני התעסוקה הצביע על עדכון כלפי מטה של 818,000 משרות במשך 12 החודשים מאפריל 2023 עד מרץ 2024 (כ- 68,000 משרות פחות בחודש במהלך התקופה). ההודעה היא ראשונית ויתכנו בה שינויים נוספים. הנתונים הסופיים יפורסמו בפברואר 2025.

האינדיקטורים הכלכליים האחרונים בארה"ב הצביעו על צמיחה מתונה. מדד ה-PMI לענפי השירותים עלה באוגוסט, בניגוד לציפיות, לרמה של 55.2 נקודות, אך המדד לענפי התעשייה ירד לרמה של 48 נקודת מ-49.6 נקודות בחודש יולי. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה בחודש אוגוסט מעבר להערכות המוקדמות. עלייה נרשמה במדד הציפיות, ואילו במדד השוטף נרשמה ירידה. המכירות הקמעונאיות בחודש יולי עלו בשיעור גבוה של 1.0%, לעומת צפי לעלייה של 0.4%, וללא כלי רכב ודלק נרשמה עלייה של 0.4%. מנגד, הייצור התעשייתי ירד בחודש יוני בשיעור חד מהצפוי של 0.6%.

ארה"ב: נתוני יולי הצביעו על התמתנות של האינפלציה. מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב 0.2%, בדומה לציפיות, וקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתן ל-2.9% מ-3.0%. מדד הליבה עלה גם הוא בדומה לציפיות ב-0.2%, ושיעור עליית המדד בשניים עשר החודשים האחרונים התמתן ל-3.2%. מחירי השירותים (ללא אנרגיה) עלו בחודש האחרון ב-0.3%, האצה לעומת החודשיים האחרונים, אך שיעור העלייה ב-12 החודשים האחרונים התמתן לרמה של 4.9%. העלייה במחירי השירותים הושפעה מעלייה של 0.4% במחירי השכירות, האצה לעומת חודש יוני ובדומה לקצב העלייה בחודשים שלפניו, והם השלימו עלייה של 5.1% ב-12 החודשים האחרונים. גם במחירי שירותי התחבורה נרשמה עלייה של 0.4%, לאחר חודשיים בהם נרשמה ירידה של 0.5%, ושיעור העלייה השנתית עדיין גבוהה ברמה של 8.8%. מחירי המוצרים (ללא מזון ואנרגיה) ירדו בחודש יולי ב-0.3% ובסה"כ ב-12 חודשים אחרונים ירדו ב-1.9%.

שוק הנדל"ן בארה"ב- עלייה במכירת דירות, אך התחלות הבניה ירדו לרמתן הנמוכה בארבע השנים האחרונות. מכירות בתים חדשים עלו ביולי בשיעור חד של 10.6% לעומת החודש הקודם, לקצב שנתי של 739 אלף, הקצב הגבוה ביותר מאז מאי 2023. גם המכירות של בתים קיימים רשמו עלייה, אם כי מתונה יותר של 1.3%, לאחר ירידות בחודשים הקודמים. העלייה בעסקאות מוסברת, בין היתר, בירידה שנרשמה בריבית המשכנתאות- הריבית הממוצעת  ל-30 שנה ירדה לרמה של 6.46%, הרמה הנמוכה מתחילת השנה לאחר שכבר הגיעה לרמה של מעל 7.0% בתחילת השנה. מנגד, התחלות הבניה ירדו ביולי ב-6.8%, ורמתן היא הנמוכה ביותר שנרשמה מאז משבר הקורונה. גם בהיתרי הבניה נרשמה ביולי ירידה חדה מהצפוי של 4.0%, ורמתן היא אחת הנמוכות שנרשמו מאז משבר הקורונה.

גוש האירו- אומדנים ראשוניים למדד מנהלי הרכש לחודש אוגוסט בגוש האירו הצביעו על המשך המגמות הקיימות. המדד למגזר התעשייה ירד מעט והוסיף להצביע על התכווצות ברמה של 45.6 נקודות, ואילו המדד למגזר השירותים עלה לרמה של 53.3 נקודות והוסיף להצביע על התרחבות בפעילות. השווקים מגלמים עתה שה-ECB יפחית את הריבית בהחלטה הקרובה בחודש ספטמבר, ושסך הכול ירשמו שלוש הפחתות ריבית עד סוף השנה כך שהריבית תרד לרמה של 3.00%. מגמת הירידה בריבית צפויה להימשך בשנת 2025 עד לרמה של 2.25% בעוד כשנה.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן