חופשת הקיץ מאחורינו, המלחמה עדיין לא… כיצד ניתן לסייע לילדים עם ADHD לחזור לשגרת הלימודים לאחר תקופה ארוכה בבית ובצל המלחמה?
הפרעת קשב ופעלתנות יתר (ADHD) היא הפרעה נוירוביולוגית התפתחותית המשפיעה על ילדים ומבוגרים. הפרעה זו יכולה להיות מאתגרת לאורך מעגלי החיים ויש לה השפעות פסיכולוגיות, רגשיות, התנהגותיות ובעיקר תפקודיות. כ-50% מהילדים עם הפרעת קשב סובלים גם מלקויות למידה.
הקריטריונים לאבחנה של קשיי קשב כוללים אי שימת לב לפרטים בשיעורי הבית, אי שמירה על קשב במשימות הדורשות זאת, קושי לעקוב אחר הוראות ולסיים משימות, קושי בארגון פעילויות ומשימות, הימנעות ממשימות המחייבות מאמץ מנטלי ממושך, מוסחות מגירויים חיצוניים, קושי לשמור על החפצים וקושי לזכור פעילויות יומיומיות. הקריטריונים לאבחנה של פעלתנות יתר כוללים תנועתיות ותזזיתיות, קושי להישאר על הכיסא, קושי לעסוק בפעילויות פנאי בשקט, פטפטנות וקושי להמתין לתור בשיחה או במשחק. מתן אבחנה לא חייב לכלול את כל הקריטריונים.
כיצד הפרעה זו משפיעה על חיי היום-יום?
בילדים עם ADHD אנו רואים קשיים בתפקודים הניהוליים, המשפיעים על התנהלותם היומיומית. מהם אותם תפקודים ניהוליים? מדובר באותן מיומנויות חשיבה מתוחכמות המאפשרות לנו שליטה עצמית ובקרה על התנהגות, מחשבה ורגש:
- עכבה (אינהיביציה): היכולת לעצור ולבחור למה להתייחס ואיך לפעול. ילדים (וגם מבוגרים) עם הפרעת קשב פעמים רבות יפעלו באימפולסיביות ויתקשו לסנן גירויים ולהתעלם מגירויים מסיחים.
- זיכרון עבודה: היכולת לשמור במוח מידע באמצעות החושים ובאמצעות דיבור פנימי, לזכור חוקים, לעקוב אחר הוראות מורכבות ולפעול בהתאם. ילדים עם הפרעת קשב יבצעו לעיתים הוראות באופן חלקי בלבד, יזכרו את ההוראה הראשונה או האחרונה ויתקשו לנהוג לפי החוקים על אף שיודעים אותם.
- ויסות עצמי של רגשות ומוטיבציה: היכולת לווסת רגשות משפיעה על יכולת הילדים להגיב בצורה מותאמת לאירוע, לבצע פעילויות גם בהיעדר תגמול חיצוני ולייצר מוטיבציה עצמית.
- תכנון ופתרון בעיות: יכולת טובה של תכנון מאפשרת לשקול מגוון אפשרויות תוך גמישות מחשבתית ולמצוא פתרון יעיל לבעיה.
קשיים בתפקודים הניהוליים משפיעים על השתתפות הילדים בעיסוקים משמעותיים כמו למידה, חיי חברה, חיי משפחה ופעילויות פנאי.
ומה היה לנו בתקופת החופש הגדול?
סדר היום לא היה מאורגן כבשגרה, והדרישה לניהול עצמי וניהול זמן גברה. במהלך החופש הגדול ובשנת הלימודים הבאה עלינו לטובה, נוספה למשוואה גם המלחמה, שמשפיעה על הויסות העצמי והחרדה.
מה ניתן לעשות כדי לסייע לילדים לחזור אל שגרת הלימודים לאחר חופשה ארוכה ועל רקע המלחמה?
כאן נכנסת מורכבות נוספת, של שינוי והתארגנות מחדש. אם נחזור לקושי בתפקודים הניהוליים, נבין שהקושי בזיכרון עבודה, ויסות רגשי ומוטיבציה יקשה אף יותר על ילדים עם הפרעת קשב בחזרה ללימודים. החזרה דורשת התארגנות מחודשת ושינוי הסביבה וסדר היום שהתרגלו אליו, והתגובה לשינוי אצל ילדים אלו יכולה להיות קיצונית יותר בשל הקשיים שצוינו. להורים תפקיד חשוב של תמיכה וליווי בחזרה לשגרה זו. חשוב לזכור שילד עם הפרעת קשב יכול לחוות כאוס סביב החזרה ללימודים, ולהתקשות לעשות את השינוי בעצמו באופן יעיל. מה שנראה לנו כמובן מאליו (מסדרים את התיק וחוזרים לבית הספר…), כלל לא מובן לילד, ונדרשת התערבות ותמיכה של ההורה בכמה מישורים:
- שיחה אישית: כדאי לבדוק עם הילד ממה הוא חושש, לתת מקום לחששות הקשורים ללימודים, לקשיים חברתיים, למלחמה או לכל נושא אחר, ולחשוב ביחד על פתרונות מתאימים. לעיתים נגלה שהפתרונות פשוטים וברי ביצוע.
- ארגון מחדש של הסביבה הביתית: האם סביבת העבודה מתאימה לגילו ולאופיו? הקפידו על סביבת עבודה נקייה מגורמים מסיחים, שקטה, מוארת ומאורגנת. סדרו מגירות מתאימות לציוד, תיקיות נפרדות לכל מקצוע, ולוח משימות יומי אשר נמצא במקום בולט ונגיש.
- ארגון מחדש של תיק בי"ס והקלמר: בכיתות הנמוכות חשוב להשתמש בתיק בי"ס עם מספר תאים, בכדי להפריד את הציוד. קלמר צריך להכיל לפחות שני תאים – תא ראשון לציוד יומיומי כגון עפרונות מחודדים, מחדד, מחק, מספריים, דבק סטיק. בתא השני צבעים שונים עפ"י דרישת המורה. הרגילו את הילד לבדוק בכל ערב את תכולת הקלמר עפ"י רשימה שתכינו ביחד, בתחילה בעזרתכם ולאחר מכן באופן עצמאי.
- הגדרת זמן ללמידה אחה"צ: חשוב להשאיר זמן לפעילויות פנאי. ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לחלוקת המטלות לחלקים קצרים יותר והפסקות יזומות. קבעו מראש את זמן הלמידה (לא יותר מ-20 דקות ברצף בכיתות הנמוכות), ושימו טיימר – יש כיום אפליקציות מתאימות. הטיימר עוזר לילד לכמת את מסגרת הזמן, להתמקד ולהרגיש יותר שליטה. בזמן הפסקה בין מטלה למטלה מומלצת פעילות ספורטיבית, אשר תורמת להעלאת העוררות והקשב, ולא צפייה במסכים.
- התאמות למידה: במידה וילדכם עבר אבחון ונמצא זכאי להתאמות שונות בביה"ס (הארכת זמן במבחן, שימוש במחשבון וכו') ודאו שהוא מקבל אותן.
- פתיחות לרעיונות מצד הילד: זכרו תמיד לבדוק מה עובד ומה לא, לשנות ולהתאים לפי הצורך. בדקו עם ילדכם מה עוזר לו ואפשרו לו להציע רעיונות. הרעיונות הטובים ביותר הם שלהם!
- חיזוק חיובי: הדבר האחרון אך החשוב ביותר: הקפידו לתת חיזוקים חיוביים רבים ומידיים, גם על הצלחות קטנות (זכרו את הקושי לייצר מוטיבציה עצמית). ילדים עם הפרעת קשב מוציאים אנרגיה רבה כדי להשלים את האינפורמציה שהם מפספסים במהלך היום, כדי לזכור רצף של פעולות וכדי להתארגן, והם זקוקים לחיזוקים הרבים של הוריהם – בעיקר למילה טובה ולזמן משותף.
מאת בטי רון בצלאל – מנהלת ריפוי בעיסוק מחוזית, מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות ומנחת הורים בגישת POET
קרדיט תמונה FREEPIK
כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7
להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן
להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן
להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן
להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן
קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן
להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן
קבלת עדכונים בנושאים שונים
להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך ––לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן
לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן
לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן