גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

נתוני עמותת אור ירוק חושפים: שנת 2024 היא השנה הקטלנית ביותר לנהגים צעירים בעשרים השנים האחרונות לפחות

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כל צמצום שיעור נהיגה מהווה פגיעה קשה ביכולת של הנהג הצעיר לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, להבין כיצד יש להשתלב בתנועה ולצבור ניסיון יקר ערך"

48 נהגים צעירים (עד גיל 24) נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 – השנה הקטלנית ביותר לנהגים צעירים בעשרים השנים האחרונות לפחות. עד כמה שנת 2024 היא חריגה ומדממת בעיקר לנהגים הצעירים? בכל שנת 2023 נהרגו 43 נהגים צעירים בתאונות דרכים (28 בתאריך המקביל בשנה שעברה -עליה של 71%).

במקביל לעלייה במספר הנהגים הצעירים שנהרגו לתאונות דרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שוקל לצמצם את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 לנוהגים ברכבים בעלי גיר אוטומטי ובכך להוסיף לכבישים המדממים נהגים חדשים שעברו תהליך הכשרה קצר יותר ובעלי ניסיון מועט יותר בהשוואה לנהגים החדשים כיום.

ביתר עלית, אום אל פאחם ונצרת –הערים המסוכנות לנהגים צעירים

67% מהנהגים שנפגעו בתאונות דרכים בביתר עלית בחמש השנים האחרונות היו נהגים צעירים עד גיל 24-הגבוה ביותר מכל הערים הגדולות בארץ, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס.


בעמותת אור ירוק ניתחו את חלקם היחסי של הנהגים הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים בהשוואה לכלל הנהגים שנפגעו בתאונות דרכים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים. ניתוח הנתונים נעשה על פני חמש השנים המלאות האחרונות (2023-2019).

12 נהגים נפגעו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות ביתר עלית כאשר שמונה מהם היו נהגים צעירים עד גיל 24 – 67% מכלל הנהגים שנפגעו בתאונות דרכים בעיר. באום אל פאחם שניצבת במקום השני נפגעו 96 נהגים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות כאשר 39 מהם היו צעירים -41% מכלל הנהגים שנפגעו.

בנצרת שבמקום השלישי, נפגעו 176 נהגים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות כאשר 71 היו נהגים צעירים – 40%. במקום הרביעי ניצבת העיר רהט עם 13 נהגים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים מתוך 33 נהגים שנפגעו בחמש השנים האחרונות – 39%. אילת סוגרת את חמשת הערים המסוכנות לנהגים צעירים עם 55 נהגים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים מתוך 141 נהגים שנפגעו בעיר בחמש השנים האחרונות – 39%. ניתן לראות כי הערים הערביות מדורגות גבוה מאוד במדד הבוחן את חלקם היחסי של הנהגים הצעירים הנפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל הנהגים בישוב -שלוש מתוך חמש הערים המסוכנות.

3,305 נהגים נפגעו בתאונות דרכים בירושלים (הנתון הגבוה ביותר), 980 מהם היו נהגים צעירים – 30%. בתל אביב-יפו נפגעו 3,041 נהגים בתאונות דרכים (מקום שני במדד הנפגעים באופן אבסולוטי), 840 מהם היו נהגים צעירים  – 28%.

נס ציונה היא העיר הבטוחה לנהגים צעירים כאשר חלקם היחסי של הנהגים הנפגעים בתאונות דרכים נאמד בשיעור של 16%. עפולה (19%) ובאר שבע (19%) סוגרות את שלושת הערים הבטוחות לנהגים צעירים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "שנת 2024 היא שנת כשלון בכל הקשור לתאונות דרכים, שנה שמדרדרת את ישראל שני עשורים לאחור. בתוך כלל הנתונים הקשים בולטים לרעה הנהגים הצעירים. לצעירים מאפיינים ייחודיים אשר מצריכים תכנית פעולה ממוקדת. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים רואים את הנתונים הקשים ובאופן לא ברור בוחנים לצמצם את מספר שיעורי הנהיגה. זה הצעד המתבקש בשנה כל כך חריגה וקשה לנהגים הצעירים? כל צמצום שיעור נהיגה מהווה פגיעה קשה ביכולת של הנהג הצעיר לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, להבין כיצד יש להשתלב בתנועה ולצבור ניסיון יקר ערך. מדובר בצעד מסוכן שעלול לעלות בחיים של הילדים שלנו. הצעד הזה מצטרף לקיצוץ שמתוכנן בלימודי התעבורה בקרב תלמיד התיכון. זהו חטא על פשע וצעד הרסני שיהיה קשה מאוד לתקן. לא מאוחר לזנוח את הרעיון הזה ואם רוצים לחסוך כסף לציבור אסור לעשות זאת על ידי פגיעה בבטיחות בדרכם וסיכון חיי אדם. במקום לחזק את תהליך הכשרת הנהג ולייצר דור נהגים איכותי וטוב ישנה סכנה ממשית של דור נהגים חדש, ללא הניסיון והידע הנדרשים. זה הימור מסוכן שעלול לעלות בחיי אדם".

לא ניתן להבין את התנהגות הנהיגה של צעירים במנותק מההקשר התרבותי הרחב יותר שבו הם מצויים. נורמות תרבותיות, ייצוגים בתקשורת ולחץ חברתי ממלאים כולם תפקיד משמעותי בעיצוב האופן שבו אנשים צעירים תופסים נהיגה ואת הסיכונים הכרוכים בה.

מחקר שבוצע על ידי Fundacion MAPFRE –

(The Foundation unfolds road safety activities in 23 countries. Main focus areas: safe, healthy and sustainable mobility, child passenger safety, work-related safety, fire and home safety, safety in developing countries, road safety plans and strategies).

מהחקר המקיף שבוצע בשנת 2018 עולה כי נהיגה נתפסת לעתים קרובות כאבן דרך לצעירים, המסמלת עצמאות, חופש ובגרות. המכונית היא לא רק כלי תחבורה אלא זהו סמל תרבותי רב עוצמה המהדהד עמוקות עם השאיפות והערכים של צעירים. אמצעי התקשורת, במיוחד סרטים, תוכניות טלוויזיה וסרטוני מוזיקה, מציגים לעתים קרובות נהיגה כחוויה מרגשת, הקשורה קשר הדוק לזהות האישית ולמעמד החברתי. עבור צעירים רבים, קבלת רישיון נהיגה ובעלות על רכב נתפסים כאבני דרך המסמנות את המעבר שלהם לבגרות. עם זאת, לערך סמלי זה יכולות להיות גם השלכות שליליות, שכן הוא מוביל לעיתים להתנהגויות נהיגה מסוכנות. הרצון להפגין כישורי נהיגה, הצורך במהירות ובריגוש והלחץ החברתי יכולים כולם להשפיע ולהביא לנהיגה מסוכנות.

לחץ חברתי הוא גורם קריטי נוסף באופן הנהיגה של צעירים. הרצון להשתלב ולהתקבל על ידי קבוצה חברתית יכול להוביל נהגים צעירים לנהוג באופן מסוכן שאחרת הם היו כנראה נמנעים ממנו. לדוגמה, נהגים צעירים עשויים להרגיש לחוצים לנהוג מהר יותר, לקחת סיכונים מיותרים או לעסוק בפעילויות מסוכנות כמו מרוצי רחוב, פשוט כדי לקבל אישור מחבריהם.

נורמות חברתיות בתוך קבוצה יכולות גם להכתיב מה נחשב להתנהגות נהיגה מקובלת או לא מקובלת. אם נהיגה מסוכנת מנורמלת בתוך קבוצת עמיתים, נהגים צעירים נוטים יותר לאמץ התנהגויות אלו. לעומת זאת, אם קבוצה מעריכה בטיחות ואחריות, סביר להניח שעמדות אלו יבואו לידי ביטוי בשיטות הנהיגה של חבריה.

נהגים צעירים מראים לרוב תפיסת סיכון שונה בהשוואה לנהגים מבוגרים ומנוסים יותר. ההבדל בתפיסת הסיכון נובע בחלקו מהשלב ההתפתחותי של גיל ההתבגרות, שבו החלק במוח שאחראי על קבלת החלטות ושליטה בדחפים – עדיין מבשיל. כתוצאה מכך, נהגים צעירים עלולים לזלזל בסכנות הכרוכות בהתנהגויות נהיגה מסוימות, כמו נהיגה במהירות מופרזת או שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה.

קבלת החלטות במצבי נהיגה מושפעת מכמה גורמים, לרבות רמת הניסיון של הנהג, מצבו הרגשי ותפיסתו את סביבת הדרך. נהגים צעירים, שבדרך כלל יש להם פחות ניסיון בכביש, לא תמיד יקבלו את ההחלטות הבטוחות ביותר, במיוחד במצבי לחץ גבוה או במצבים בלתי צפויים. הנטייה שלהם לקחת סיכונים מתגברת לעתים קרובות על ידי תחושת חוסר פגיעות, מאפיין נפוץ של בני נוער, שבו שוררת האמונה ש"לי זה לא יקרה".

ויסות רגשי ממלא תפקיד משמעותי בהתנהגות הנהיגה. עבור נהגים צעירים, ניהול רגשות כמו כעס, תסכול או התרגשות יכול להיות מאתגר, ורגשות אלו יכולים להוביל לפעולות אימפולסיביות מאחורי ההגה.

הבדלים באופן הנהיגה בין המינים נחקרו בהרחבה, ומחקרים מצביעים על כך שגברים צעירים נוטים בדרך כלל לנהוג באופן מסוכן יותר לעומת נשים צעירות. פער מגדרי זה מיוחס לרוב לנורמות תרבותיות ולציפיות חברתיות, כאשר נהיגה אגרסיבית נתפסת לעתים כדרך לגברים צעירים להצהיר על גבריותם ולזכות במעמד חברתי בקרב בני גילם.

מצב סוציו-אקונומי ממלא תפקיד משמעותי בעיצוב מיומנות הנהיגה של צעירים. הגישה לרכב, למשל, נקבעת לרוב על פי מצבה הכלכלי של המשפחה. לצעירים מרקע עמיד יותר עשויה להיות גישה לרכב משלהם או לרכב משפחתי, מה שמאפשר להם יותר הזדמנויות להתאמן בנהיגה ולצבור ניסיון על הכביש. לעומת זאת, לאלה ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה עשויה להיות גישה מוגבלת לרכב, מה שעלול להשפיע על כישורי הנהיגה והביטחון שלהם.

סוג הרכב הזמין לנהגים צעירים יכול גם להשפיע על התנהגות הנהיגה שלהם. מכוניות בעלות ביצועים גבוהים, שלעיתים קרובות יקרות יותר, עשויות לעודד התנהגויות נהיגה מסוכנות יותר בשל המהירות והכוח שלהן. מצד שני, רכבים צנועים יותר עשויים לקדם נהיגה זהירה יותר בשל יכולות הביצועים הנמוכות יותר שלהם.

לחצים כלכליים יכולים להשפיע גם על התנהגותם של נהגים צעירים בכביש. למשל, צעירים שצריכים לעבוד כדי לפרנס את עצמם או את משפחתם עלולים לחוות מתח ועייפות, שעלולים לפגוע ביכולות הנהיגה שלהם. הצורך לנסוע למרחקים ארוכים לעבודה או ללימודים יכול גם להוביל לתסכול ולהתנהגויות נהיגה מסוכנות, במיוחד אם אפשרויות התחבורה הציבורית מוגבלות.

יתרה מכך, עלות אחזקת רכב, לרבות דלק, ביטוח ותיקונים, עלולה להוביל חלק מהנהגים הצעירים לקחת סיכונים בטיחותיים, כגון נסיעה על צמיגים לא מתוחזקים או דחיית תיקונים נחוצים. לחצים כלכליים אלו עלולים לפגוע בבטיחות בדרכים, לא רק עבור הנהג הצעיר, אלא גם עבור אחרים בכביש.

כדי לשפר את הבטיחות בדרכים בקרב נהגים צעירים, נדרשת גישה רב-גונית. גישה זו צריכה לכלול:

• חינוך והסברה: פיתוח תוכניות לחינוך נהגים רלוונטיות תרבותית, הנותנות מענה לצרכים הספציפיים של נהגים צעירים מרקע סוציו-אקונומי שונה.

• צעדי חקיקה: חיזוק מערכות רישוי מדורגות ויישום מדיניות אפס סובלנות מחמירה לשתייה ונהיגה בקרב נהגים צעירים.

• אכיפת חוק: שיפור הנראות והעקביות של מאמצי אכיפת החוק, תוך מתן חינוך ותמיכה לנהגים צעירים.

• מסעות פרסום למודעות ציבורית: יצירת קמפיינים למודעות ציבורית ניתנים ליחס ומשפיעים המהדהדים בקרב צעירים ומספקים עצות מעשיות לנהיגה בטוחה.

לפרטים נוספים: עוז דרור, סמנכ"ל אסטרטגיה ותקשורת, עמותת אור ירוק-0505422797

קרדיט – עמותת אור ירוק

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן


להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

Exit mobile version