גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

תערוכה חדשה בגלריית החווה בחולון: פופאית – החופש להיות

האומנית טל טנא -צ'צ'קס  מחלצת את אוליב/פופאית מהטריטוריה הנשית המסורתית המוחלשת, והופכת אותה לעצמאית המנתבת את חייה. אישה שאין לה צורך בעוגני ברזל על הזרועות או באכילת תרד על מנת להיות מי שהיא רוצה ואינה מחויבת למקום, מגדר או מגזר

במקביל, צ'צ׳קס מפקיעה גם את פופאי מהשבלונה המוכרת. דמותו הופכת מעודנת ונשית, כשהוא מתהדר בשמלתה של אוליב, בגופה הגבעולי ובפוזה ענוגה

28.9.24 -31.12.24

גלריית החווה בחולון

"פופאית" , תערוכה חדשה של האומנית טל טנא צ'צקס תתקיים במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, חולון בתאריכים 28.9.24 -31.12.24 בגלריית החווה בחולון .


אוצרת התערוכה: נורית טל-טנא.

בעקבות משבר שהתחולל בחיי האומנית טל-טנא צ'צ׳קס בשנת 2016, התעורר בה הדחף לחפש ערך ומשמעות לחייה. היא מתחילה באיסוף אינטנסיבי של צעצועים שבורים ששימשו לה לתהליך אינטואיטיבי של פירוק והרכבה, ריפוי, הגדרת זהות ואמונה במסוגלות.

כך במהלך תקופת השבר – היא זונחת קונבנציות ישנות ומתמסרת לתהליך היצירה, המתגלם לבסוף כשלם המיוצג בדמותה של 'פופאית' – דימוי פוסט פמיניסטי של אישה שאין לה צורך בעוגני ברזל על הזרועות או באכילת תרד על מנת להיות חזקה ופורצת גבולות – להיות מי שהיא רוצה.

טל טנא-צ׳צ׳קס, היא אומנית ופעילה סביבתית וחברתית. היא בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, 1997 וסמסטר לימודים ב-School Of Visual Arts בניו יורק.בעלת סטודיו עצמאי, יוצרת, מרצה ומנחה סדנאות בשימוש בקיים.

עבודותיה הוצגו במוזיאון תל אביב, מוזיאון ישראל בירושלים, גלריות ותערוכות ברחבי הארץ, ביניהן: פסל ״המאוורר״ שהוצב ב-2012 בכיכר רבין בתל אביב, ״יומולדת״ מיצב לרגל חגיגות ה-50 של מוזיאון ישראל בירושלים, פסל הכדור ים, עשוי כולו מפסולת חופים, תערוכת ״צעצועיזם״ בחולון ו״פופאית״.

פופאית היא תערוכת היחיד הראשונה שלה.

פופאית שנולדה מסיפור אישי הופכת לסיפור קולקטיבי, היא אינה מייצגת אלטר אגו של האומנית. זו אינה דמות פיקטיבית המייצגת אותה או את מחשבותיה, ואינה מתיימרת להיות גיבורת על, דוגמת: וונדרוומן, סופרמן ובאטמן. פופאית אנושית ומייצגת שיקוף של השבר והבחירה לקום ולפעול בעוצמה.

השריר של פופאית הוא אמונה בדרך, נחישות והתמדה, המאפשרים לגלות בתוכנו את העוצמות ולעבור מהשבור אל השלם החדש.

בתערוכה יוצגו ציורים מקוריים לצד וידאו ארט, אוספים ואסמבלז׳ים מחפצים וצעצועים שבורים, לצד פסל פלסטיק משגע עשוי כולו פסולת חופים ושאריות צעצועים, עם מסר לאפס פסולת והיכולת להרכיב מתוך השברים שלם חדש.

הכל החל כשמתוך תשוקה וסקרנות לפלסטיק הנוצץ צ'צ'קס מתחילה בפירוק ובניית דמויות פיסוליות היברידיות מצעצועים, יצירי כלאיים קטני ממד, ביניהם: כנפי מלאך החוברים לדמות ונוס על בסיס צלחת מעופפת, ובפסלון אחר – ראש בובה חובר לחישוק פלסטיק כחול. החיבורים המטרידים, מאזכרים יצורים מיתולוגים, מפלצות וחיות אגדתיות, דוגמת: מינוטאורוס, בת הים, ועוד. דמויות בדיוניות המייצגות ארכיטיפ המזוהה עם דמותן. אלא שאצל האומנית, יצירת ההכלאות והחיבורים התהוו לכדי הרכבת זהותה המתחדשת, עד שבמקרה חיברה בין הראש של אוליב לגוף של בן זוגה פופאי והעניקה לדמות את השם "פופאית".

שנתיים מאוחר יותר היא חוזרת אל הדמות ומתחילה לחקור מה היא מבקשת להיות. היא מנכיחה אותה ביצירתה בוורסיות בציור והדפסים ומתחברת לסיפורה של אוליב – דמות קומיקס וסרטים מצוירים, שנוצרה בשנת 1919 על ידי אלזי סיגר. דמותו של פופאי, מצטרפת ב1929. על פי עלילותיהם, כשפופאי נקלע לצרה, הוא מקבל את כוחו מאכילת תרד מקופסת שימורים, ומציל את אהובתו אוליב הזועקת אליו להצלה. צ'צ'קס מחלצת את אוליב/פופאית מהטריטוריה הנשית המסורתית המוחלשת, והופכת אותה לעצמאית המנתבת את חייה. היא רושמת אותה כשחקנית כדורגל וכנושאת דגל הגאווה ודגלים ממדינות העולם, כשהיא אינה מחויבת למקום, מגדר או מגזר.

במקביל, צ'צ׳קס מפקיעה גם את פופאי מהשבלונה המוכרת. דמותו הופכת מעודנת ונשית, כשהוא מתהדר בשמלתה של אוליב, בגופה הגבעולי ובפוזה ענוגה. פופאי זכה להתייחסויות רבות לאורך השנים, כך למשל הוא מופיע אצל אמני הפופ-ארט: אנדי וורהול (פופאי, 1960), רוי ליכטנשטיין (פופאי באדום וצהוב, 1960), ג'ף קונץ (שלושה פופאים, 2008).

בניגוד אליו אוליב לא זכתה עד כה למחווה אמנותית רצינית. צ'צ׳קס ספגה השראה מאמנים אלו ואחרים בתהליך הרכבת דמותה של פופאית, היוצאת מהשוליים למרכז ולקדמת הבמה, שווה בין שווים. בניגוד לזרם הפופ ארט שעודד את תרבות הצריכה, הרי שצ'צ׳קס מעודדת את השימוש בשאריות הצריכה, ממחזרת פסולת והופכת אותה לספקטקל עצמו. אצלה החד פעמי הופך לרב פעמי והשימוש בו לחגיגה מקיימת כשהיא לוקחת אחריות על עצמה והסביבה.

גלריית החווה

כתובת: רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון,

שעות פתיחה: ימים ד', ה' – 17:00 – 20:00,

ימים שישי ושבת – 10:00 – 14:00,

הכניסה לגלריה ללא תשלום

צילומים: אלה פאוסט, שרית קרופקה ויינגרטן, שהם אפרתי, תומר צ'צ'קס,

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן


להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

Exit mobile version