כל מה שמעניין וחשוב לדעת באזור

מקומון חדשות חולון ראשון לציון ובת ים

הפקק הבלתי נגמר בבתי המשפט לתעבורה: קרוב ל-90 אלף תיקים ממתינים במלאי

עו"ד יניב עקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הדרך לשחרור הפקק הגדול הזה הוא בתוספת של שופטי תנועה ויצירת מסלול מנהלי מהיר לעברייני תנועה כבדים"

עו"ד יניב עקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הדרך לשחרור הפקק הגדול הזה הוא בתוספת של שופטי תנועה ויצירת מסלול מנהלי מהיר לעברייני תנועה כבדים"

87,579 תיקי נמצאים במלאי בתי המשפט לתעבורה (ממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלך הטיפול המשפטי) בסיכום שנת 2023, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.

מנתוני בתי המשפט עולה כי 164,342 תיקי נפתחו בבתי המשפט לתעבורה בשנת 2023 כאשר רק 134,385 תיקי תעבורה נסגרו באותה שנה – פער של כ-30 אלף תיקים שנמצאים במלאי בתי המשפט. "הגיבנת" שסוחבים איתם בבתי המשפט לתעבורה הלכה וגדלה בשנת 2023. בסוף שנת 2022 נמצאו כ-60 אלף תיקים במלאי בבתי המשפט לתעבורה (המתינו לטיפול או שהיו המהלכו). לא רק שבבתי המשפט לתעבורה לא הצליחו להוריד את "הגיבנת" הזו, התווספו עוד כ-30 אלף תיקים. כאשר בוחנים את שאר הפעילויות הנמצאות תחת בתי המשפט השלום ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה מייצרים את המלאי הגדול ביותר של תיקים ועומס ובפער ניכר משאר פעילויות בית המשפט.

פעילות בתי משפט השלום בחלוקה להליך פלילי 2023

  • מקור: הנהלת בתי המשפט

עו"ד יניב עקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בתי המשפט לתעבורה נמצאים בקריסה והשופטים לא מצליחים לעמוד בעומס. ישנם ימים בהם שופטים נאלצים לעסוק בעשרות רבות של תיקים. המצב הזה מביא לעתים לחתימה על  עסקאות טיעון מקלות לעברייני תנועה. לכן העומס הבלתי נסבל בבתי המשפט גורם לפגיעה קשה ביכולת ההרתעה וההבנה של הנהגים כי אם יעברו עבירת תנועה הענישה תהיה מהירה ובעיקר מתריעה. אין כאן פתרונות קסם מהירים והדרך לשחרור הפקק הגדול הזה הוא תוספת של שופטי תנועה ויצירת מסלול מנהלי מהיר לעברייני תנועה כבדים בתאונות קשות וקטלניות כמו פגע וברח לדוגמה. שיפור מערך השפיטה הוא חשוב ואפקטיבי במאבק בתאונות הדרכים ויש לפעול על מנת לשפר ולייעל את התהליך".


המלאי הגדול ביותר – בית המשפט במחוז חיפה

50,467 תיקי תעבורה נפתחו במחוז חיפה בשנת 2023 כאשר נסגרו 38,224 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-33,642 (39% מכלל התיקים במלאי).

21,069 תיקי תעבורה נפתחו במחוז צפון בשנת 2023 כאשר נסגרו 17,306 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-13,956, (16% מכלל התיקים במלאי).

25,818 תיקי תעבורה נפתחו במחוז מרכז בשנת 2023 כאשר נסגרו 23,505 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-11,286, (13% מכלל התיקים במלאי).

28,006 תיקי תעבורה נפתחו במחוז דרום בשנת 2023 ונסגרו 23,397. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-10,753, (12% מכלל התיקים במלאי).

23,544 תיקי תעבורה נפתחו במחוז תל אביב בשנת 2023 כאשר נסגרו 19,811 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-9,809, (11% מכלל התיקים במלאי).

15,438 תיקי תעבורה נפתחו במחוז ירושלים בשנת 2023 כאשר נסגרו 12,142 בלבד. מלאי התיקים הממתינים לטיפול משפטי או נמצאים במהלכו נאמד ב-8,133, (9% מכלל התיקים במלאי).

והפתרון של המדינה? בית דין לתעבורה

ב-5 באוגוסט 2024, אושרה הצעת חוק הפרות תעבורה מנהליות. בהתאם לחוק, עבירת תעבורה מסוג "ברירת משפט" (עבירות קנס) יטופלו במישור המנהלי במסגרת בית דין מנהלי וייעודי שיוקם תחת משרד המשפטים, אשר נקרא: בית דין לתעבורה. החוק נועד לשפר את האכיפה בתחום התעבורה על ידי הפחתת העומס הקיים בתי המשפט לענייני תעבורה, כך שתיקי עבירות הקנס יועברו למסלול מנהלי יעיל ומהיר יותר ויידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה. בשונה מבית משפט, ככלל יתנהל הדיון בבית דין זה ללא צדדים, על בסיס מסמכים שיובאו בפני בית הדין, וכך יקוצרו ההליכים. החוק נועד לשפר את האכיפה בתחום התעבורה ע"י הפחתת העומס הקיים בתי המשפט לענייני תעבורה, כך שתיקי עבירות הקנס יועברו למסלול מנהלי יעיל ומהיר יותר ויידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה.

הגדרת עבירות אלה כ"הפרות תעבורה", שיטופלו במישור המינהלי, תהלום את מידת חומרתן. התנהגויות חמורות ראוי שייאסרו בעבירה פלילית. באופן זה, מקווים כי יופחת העומס מבתי המשפט לענייני תעבורה, אשר ידונו בתיקי תעבורה חמורים והעבירות הקלות יותר שיש בגינן קנס יידונו בפני בית דין מנהלי לתעבורה במסלול מהיר יותר.

החוק ייכנס לתוקף 15 חודשים לאחר פרסומו ברשומות באופן הדרגתי. פרק הזמן של 15 חודשים עד אשר החוק ייכנס לתוקף נועד להשלים את ההיערכות לקראת יישום החוק, לרבות: הקמת בית דין לתעבורה, מינוי חברי בית דין, קביעת תקנות וסדרי מנהל לבית הדין.

בנוסף, במסגרת פרק זמן יש להשלים את התיקון לשיטת הניקוד הקבועה כיום בפקודת התעבורה, כך ששיטת הניקוד תחול גם על הפרות תעבורה שיתבררו במסלול המנהלי.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן


להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

אחר ניסיונות איתור בעל זכויות היוצרים של התמונות ו/או הסרטון שפורסמו והופצו ברבים באתרנו, בעל הזכויות בהם אינו ידוע ועל כן לא ניתן כל קרדיט בצידם. בעל הזכויות במדיה הנ"ל רשאי לפנות למערכת להוספת קרדיט ו/או לבקש כי הפרסום יוסר.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של goitem

דילוג לתוכן