גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

כלכלה: ירידת דירוג כפולה

חברת הדירוג תולה את ההחלטה בראש וראשונה בהחרפה של הסיכונים הגיאופוליטיים.

דירוג חוב של Baa1 מאפיין בדרך כלל מדינות הרבה פחות עשירות ומפותחות מישראל.

יתרון בולט שיש לישראל לעומת מדינות עם דירוגי אשראי נמוכים, הוא שיעור החיסכון הגבוה של משקי הבית.

הדוח החמור של מודי'ס עשוי להשפיע על צעדי הממשלה בשנה הבאה.      

ירידה בפעילות הבנייה ברבעון השני של השנה.


הריבית לא תפחת בקרוב. סיכון המדינה עלה ועמו גם סיכוני האינפלציה.

ישראל

סוף שבוע רווי התפתחויות גיאופוליטית וכלכליות. החיסול של נסראללה ובכירי חיזבאללה בלבנון העלה את המורל בישראל, אבל הוא גם מגביר סיכויים לעימות ישיר מול איראן. חברת דירוג האשראי מודי'ס הפתיעה בסוף השבוע כשהחליטה להפחית את דירוג האשראי של מדינת ישראל בשתי דרגות לרמה של Baa1. מודי'ס התריעה עוד קודם לכן שהתרחבות המלחמה בלבנון תיגרור הפחתת דירוג, אך ההנחה של רוב הכלכלנים הייתה שזו תסתפק בדירוג (נוטץ') אחד.

מה גרם למודי'ס להפחית בשני נוטצ'ים? חברת הדירוג תולה את ההחלטה בראש וראשונה בהחרפה של הסיכונים הגיאופוליטיים. מודי'ס מציינת שאינה רואה באופק אסטרטגיית יציאה מהמצב, ולכן הפגיעה באיתנות המדינה היא מתמשכת ולא זמנית. מעבר לאמור, מודי'ס סבורה שגם הפוליטיקה המקומית אינה תומכת: המלחמה פוגעת בחוזק של מוסדות השלטון, וההחלטות הכלכליות לא פועלות לקזז את הוצאות המלחמה. התוצאה של גורמים אלו היא הערכה שלילית מאוד למצב המשק בשנים הקרובות: צמיחה נמוכה וגירעונות גבוהים.

דירוג חוב של Baa1 מאפיין בדרך כלל מדינות הרבה פחות עשירות ומפותחות מישראל. כפי שניתן לראות בגרף מטה, רמת התוצר לנפש בישראל, גבוהה לאין שיעור ממדינות ההשוואה. ספרד היא הקרובה ביותר לישראל, אך לספרד חוב ציבורי גבוה של 106% מהתוצר. קשה להתווכח עם דירוג חוב של מדינה במלחמה, כי ספקטרום התרחישים האפשריים רחב. יחד עם זאת, אנו נוטים להעריך שהנתונים הכלכליים של ישראל, יצדיקו דירוג חוב גבוה יותר, ביום שהמלחמה תסתיים, זאת גם אם בדרך נראה את החוב ממשיך לטפס.

נוצר פער גדול (3 נוטצ'ים) בין הדירוג של מודי'ס לזה של S&P. פרמיות סיכון המדינה בשווקים תואמות יותר לדירוג של מודי'ס. סביר להניח ש S&P ואולי גם פיץ' יגיבו גם הן בהפחתות דירוג.

שוק החוב בישראל לא התרגש יותר מדי מהפחתת הדירוג, ומחירי האג"ח נסחרו בשעות הבוקר במגמת עלייה. יתרון בולט שיש לישראל לעומת מדינות עם דירוגי אשראי נמוכים, הוא שיעור החיסכון הגבוה של משקי הבית. ככל שהממשלה היא גירעונית, החיסכון של משקי הבית נותר גבוה, ובמידה מסוימת אפילו עולה, הודות למדיניות הגירעונית של הממשלה. החיסכון הזה מנותב בסופו של יום למימון הגירעון. המשקיעים דורשים תוספת עבור הסיכונים, אבל פרמיות הסיכון הן עדיין כאלו שמאפשרות למדינה לממן את הגירעון ולגלגל את החוב.

ירידה בפעילות הבנייה ברבעון השני של השנה. התחלות הבנייה ירדו לרמה רבעונית של 13.8 אלף יחידות, הנתון הנמוך ביותר מאז 2020. ירידה חדה עוד יותר חלה בסיומי הבנייה לרמה רבעונית של 11.3 אלף יחידות. בארבעת הרבעונים האחרונים הושלמה בנייתם של כ-55 אלף יחידות דיור – נתון נמוך מהצרכים הדמוגרפיים של מדינת ישראל, וזאת עוד לפני שמתחשבים במספר המפונים מהצפון, שהעתיקו את מגוריהם. התוצאה היא לחץ שהולך וגובר על שוק שכר הדירה, שימשיך להשפיע על האינפלציה בחודשים הקרובים.

הדוח החמור של מודי'ס עשוי להשפיע על צעדי הממשלה בשנה הבאה. האוצר פרסם זה מכבר תוכנית לצמצום הגירעון התקציבי ללא יותר מ-4% בשנה הבאה, אך נותרו בתוכנית הרבה סימני שאלה, בנוגע לאמצעים שידרשו בכדי להפחית את הגירעון. תכנית מפורטת יותר לקיצוצים בתקציב, שתצטרף להעלאות המסים שעליהם כבר הודיעו, עשויה למתן את הפחתות דירוג החוב, וכן להפחית את פרמיות הסיכון בשווקים.

הריבית לא תפחת בקרוב. סיכון המדינה עלה ועמו גם סיכוני האינפלציה. שוק הנגזרים מגלם עתה יציבות בריבית עד לרבעון השלישי של 2025. תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 3.0%, ואנו סבורים שהסיכונים מוטים כלפי מעלה, זאת לאור הגירעון הממשלתי הגבוה, המחסור בידיים עובדות, ועליית מחירי שכר-הדירה.

גלובלי

ה-OECD עדכן את תחזיות הצמיחה הגלובלית מעט כלפי מעלה ולהערכתו, למרות שנותרו סיכונים משמעותיים, ובהם המלחמה במזרח התיכון, האינפלציה בעולם מתמתנת והכלכלה מתאוששת. הכלכלה העולמית צפויה לצמוח ב-2025 בשיעור של – 3.2% (בדומה לשנה), ארה"ב ב-1.6% (ירידה מ- 2.6% השנה) ובגוש האירו צפויה צמיחה נמוכה בשיעור של 0.7%. בסיכום שבועי, מרבית שוקי המניות עלו בשבוע שעבר, ובלטו העליות באסיה ובאירופה. בארה"ב מדד ה-S&P500 עלה ב-0.6% והגיע לשיא חדש, ומדד הנאסד"ק עלה ב-1.0%. באירופה נרשמו עליות חדות ומדד היורוסטוקס 50 עלה ב-4.0% ומדדי הקאק בצרפת והדאקס בגרמניה עלו גם הם בשיעור דומה. באסיה נרשמו עליות שערים חדות ומדד הניקיי ביפן עלה בשיעור 5.6% ובסין מדד הCSI300- עלה ב-15.7%.

תשואות איגרות החוב של ממשלת ארה"ב נותרו בקירוב בשבוע האחרון ללא שינוי. האיגרת לטווח של עשר שנים התייצבה ברמה של 3.75%, וירידה קלה נרשמה בתשואת האג"ח לטווח של שנתיים לרמה של 3.56%. השווקים מגלמים, בדומה לשבוע שעבר, שהריבית בארה"ב תרד עד סוף השנה לרמה של 4.25%, כלומר שאחת מההחלטות הקרובות (נובמבר או דצמבר) תהיה של 0.5%. השווקים צופים שעד סוף שנת 2025 הריבית תרד לרמה של 3.0%.

הנתונים האחרונים בארה"ב מצביעים על מגמה מעורבת, אך מסתמן שהצמיחה בכלכלת ארה"ב תימשך, גם אם באופן מתון יותר. מדד ה-PMI לענפי השירותים ירד בספטמבר אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות ברמה של 55.4 נקודות, ובמדד לענפי התעשייה נמשכה מגמת ההתכווצות והוא ירד החודש לרמה של 47 נקודות. מדדי אמון הצרכנים בארה"ב הצביעו על מגמה שונה החודש, אך שניהם נותרו ברמה נמוכה יחסית לשנים האחרונות. מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד לחודש ספטמבר ירד ב-7 נקודות לאחר שנתוני החודש הקודם עודכנו כלפי מעלה. הירידה נרשמה הן במדד למצב השוטף והן במדד הציפיות. מנגד, מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן רשם עליה קלה בחודש ספטמבר. שוק העבודה בארה"ב נותר יציב יחסית. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים ירד בשבוע האחרון לרמה של 218 אלף, ומספר דורשי דמי אבטלה מתמשכים נותר יציב בקירוב ברמה של 1.83 מיליון.

מדד הליבה של מחירי הצריכה הפרטית נותר גבוה, וההוצאה הפרטית עלתה בקצב מתן בלבד. מדד ה-PCE לחודש אוגוסט עלה ב-0.1%, בדומה לציפיות, וב-12 החודשים הוא עלה ב-2.2%, התמתנות מרמה של 2.5% בחודש הקודם. מדד הליבה של ה-PCE, המדד ללא מזון ואנרגיה, עלה גם הוא ב-0.1%, מתחת לציפיות לעליה של 0.2%, אך הקצב השנתי עלה ל-2.7% מ-2.6%. ההכנסה הפרטית עלתה באוגוסט ב-0.2%, מתחת לצפי לעלייה של 0.4%. ההוצאה הפרטית עלתה גם היא פחות מהציפיות בשיעור של 0.2%, כשההוצאה הפרטית הריאלית עלתה ב-0.1% בלבד. החיסכון הפרטי מתוך הכנסה הפנויה הוסיף לרדת לרמה של 4.8%. כמו כן, הזמנות מוצרים בני קיימא נותרו באוגוסט ללא שינוי וללא כלי רכב הן עלו ב-0.5%.

שוק הנדל"ן בארה"ב ממתין להמשך הורדות הריבית. מכירות בתים חדשים ירדו באוגוסט בשיעור של 4.7%, לאחר עלייה חדה של 10.3% בחודש הקודם, כך שהקצב השנתי התמתן ל-716 אלף, עליה של כ-10% לעומת אוגוסט אשתקד. הירידה בעסקאות מוסברת, בין היתר, בהמתנה של הרוכשים להמשך ירידה בריבית המשכנתאות, על רקע ציפיות להורדת ריבית חדה של הפד בשנה הקרובה. ריבית המשכנתאות הממוצעת ל-15 נמצאת במגמת ירידה כבר מספר חודשים והיא ירדה מרמה של 7.0% בתחילת מאי לרמה של 6.1% כעת. בחתימת חוזים חדשים נרשמה באוגוסט עליה של 0.6% אך רמתם עדיין נמוכה ב- 4.63% לעומת החודש המקביל אשתקד. מדד קייס שילר למחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב עלה ביולי ב-0.3%, וב-12 החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 5.9%, התמתנות בקצב העלייה בחודשים האחרונים. בכלל הערים בארה"ב נרשמה ב-12 החודשים עלייה מתונה יותר של 5.0% שהתמתנה גם כן בחודש האחרון.

גוש האירו- אומדנים ראשוניים למדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר בגוש האירו הצביעו על התמתנות צפויה בפעילות הכלכלית. המדד למגזר התעשייה ירד מעט והוסיף להצביע על התכווצות ברמה של 44.8 נקודות. גם המדד למגזר השירותים ירד החודש, אך הוא עדיין מצביע על התרחבות בפעילות ברמה של 50.5 נקודות. השווקים מגלמים עתה שה-ECB יפחית בסבירות של כ-80% את הריבית בהחלטה הקרובה בחודש אוקטובר, ושסך הכול ירשמו שתי הפחתות ריבית עד סוף השנה כך שהריבית תרד לרמה של 3.0%. שוק ההון מעריך שמגמת הירידה בריבית תימשך בשנת 2025 עד לרמה שבין 1.75%-2.0% בעוד כשנה.

סין-צעדים לעידוד הפעילות הכלכלית ובייחוד שוק הנדל"ן. על רקע ההאטה בביקושים המקומיים ובייחוד הירידה החדה בפעילות בשוק הנדל"ן, הבנק המרכזי של סין הודיע בשבוע האחרון על מספר צעדים להמרצת הכלכלה, ובהם הורדת הריבית לטווח קצר (7 ימים) מ-1.7% ל-1.5%, הורדת ריבית המשכנתאות והורדת שיעור הרזרבה של הבנקים הגדולים ב-0.5%. בנוסף, הממשל הסיני רמז על השקה קרובה של תמריצים פיסקאליים, בעיקר לייצוב שוק הנדל"ן ומערכת הבנקאות. צעדים אלו הביאו לעלייה חדה בשוקי המניות בסין, ומדד ה-CSI300 עלה בשבוע האחרון בכ-16%.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

Exit mobile version