גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

בחינה מעמיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה קובעת: המשך העיכוב בחקיקת חוק לאסדרת העיסוק במזגנים ומערכות קירור פוגע בהיערכות המשק למעבר לגזי קירור ירוקים

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "המשך העיכוב בהיערכות המשק למעבר לגזי קירור ירוקים, ובפרט היעדר השלמת החקיקה המסדירה את העיסוק במיזוג וקירור, עלולה לעלות למשק עשרות מיליארדי שקלים ואף להביא למחסור בגזי קירור אשר נדרשים לתחזוקה שוטפת של מזגנים. על הכנסת להשלים בשבועות הקרובים את החקיקה הקריטית הזו והצעדים הנוספים הנדרשים להיערכות המשק בזמן"

למצגת ומסמך סיכום מקצועי

כמעט כל מדינות העולם, למעט ישראל ומספר מדינות מתפתחות בעיקר באפריקה, נמצאות בעיצומו של מעבר הדרגתי לגזי קירור ירוקים בהתאם להסכם גלובלי הנקרא תיקון קיגאלי לפרוטוקול מונטריאול. גזי הקירור המזהמים שצריך להפחית הם גזי חממה חזקים מאוד ממשפחת ה-HFC.

בתיקון קיגאלי נקבע כי מדינה שלא תיישם את ההסכם עד סוף 2032 ותפחית 70% בצריכת הגזים המזהמים הללו לא תוכל יותר לסחור בגזים אלו עם שאר העולם. ישראל חייבת ליישם את תיקון קיגאלי כדי להימנע ממצב קטסטרופלי ומסכן חיים, שבו אין מספיק גז לתחזוקת מערכות מיזוג וקירור. 

מבחינה מעמיקה שביצע המשרד להגנת הסביבה בהובלת ד"ר נעמה ולד וד"ר גיל פרואקטור מאגף בכיר אנרגיה ואקלים במשרד להגנת הסביבה, בסיוע חברת אקוטריידרס, עולה כי הנזק למשק מעיכוב ביישום תוכנית משקית מקיפה להפחתה בצריכת גזי הקירור המזהמים מוערך בכ-40 מיליארד שקל במצטבר עד 2040. על אף שמדובר בעלות עצומה, זהו תחשיב זהיר ושמרני אשר כולל רק את העלויות הנובעות מהקדמת השקעות בהחלפת מערכות קירור ומיזוג המבוססות על הגזים הישנים ואשר יפסיקו לעבוד עקב מחסור בגזי HFC.


מהניתוח עולה, כי ניתן לצמצם את רוב העלות המשקית על ידי הפחתה מדורגת במכסות הייבוא של גזי ה-HFC תוך יישום תוכנית משקית תומכת הכוללת את חקיקת אסדרת העיסוק בעבודה במיזוג וקירור, רגולציה ותמריצים כלכליים לצמצום והפסקת היבוא של מערכות חדשות מבוססות HFC, האצת המעבר לחלופות הטכנולוגיות והפחתת דליפות.

המשרד להגנת הסביבה ימשיך בעבודה המשותפת עם משרדי העבודה, הכלכלה ורשות הכבאות וההצלה לקידום הפחתה הדרגתית ואחראית של מכסות יבוא ה-HFC, וקורא לסיום דחוף של חקיקת חוק אסדרת העיסוק בעבודה במערכות מיזוג וקירור אשר מאז אפריל 2023 נמצא באחריות ועדת העבודה והרווחה, וכן לאימוץ ויישום תוכנית לאומית לביצוע המעבר לגזי קירור ירוקים.

הרחבה:

ההשלכות של אי עמידה בדרישות קיגאלי והפסקת הסחר בגזי קירור שהשוק תלוי בהם, הן עצומות. חוסר היכולת לספק צורכי קירור ומיזוג בעקבות הפסקת הסחר בגזי קירור ב-2033 צפוי לגרום למגוון רחב של נזקים ובהם פגיעה בריאותית ישירה באירועי מזג אוויר קיצוני, פגיעה בריאותית עקיפה עקב שיבוש היכולת לאחסן תרופות בתנאים מתאימים, אובדן מזון ופגיעה בביטחון התזונתי, פגיעה בפריון המשק, עלויות גבוהות של החלפת מערכות, סגירת עסקים זמנית בשל הפגיעה במערכת המיזוג או הקירור, שיבושים בתהליכי ייצור הדורשים מיזוג וקירור, סגירת עסקים התלויים באספקת גזים מפוקחים והתפתחות שוק שחור. רבות מההשפעות המתוארות יפגעו באוכלוסיות מוחלשות בצורה לא מידתית.

הנחת היסוד בעבודה שמפרסם המשרד להגנת הסביבה היא, כי עמידה בדרישות קיגאלי עד 2033 תובטח בכל מחיר, תוך שימור יכולות הקירור והמיזוג. על מנת לעשות זאת, הונח כי פערים בין הביקוש לגזי קירור במשק לבין ההיצע המצומצם ייפתרו על ידי השוק בכך שמערכות מבוססות HFC הדורשות מילוי חוזר עקב דליפה, לא יתוקנו, אלא יוחלפו בצורה ייזומה לטכנולוגיה ירוקה לפני תום חייהן. העלות התוספתית שחושבה היא של אובדן שנות השימוש של אותן מערכות מוחלפות.

העלויות המחושבות נעות סביב 40 מיליארד שקל בכל המקרים שבהם לא מיושמת תוכנית לאומית לתמיכה במשק וללא משמעות לשנה המדויקת בה מקטינים את מכסת ייבוא גזי הקירור מעבר למכסה המיושמת היום (10% הפחתה ביחס לכמות הבסיס).

יישום תוכנית לאומית בשיתוף משרד העבודה, משרד הכלכלה והתעשייה וגורמים נוספים, הכוללת את אסדרת העיסוק בעבודה במיזוג וקירור, קביעת הגבלות על מערכות מיזוג וקירור על בסיס ההשפעה האקלימית של גזי הקירור שבהן, צמצום דליפות, תוכנית מענקים להחלפת מערכות קירור מסחריות ותעשייתיות ותגבור יכולת המיחזור וההשמדה, מביאה להקטנה דרמתית של העלות מאחר והיא פועלת להפחתת הצורך במילוי ראשוני וחוזר של מערכות וכן מאפשרת שימוש יעיל יותר במלאי גזי הקירור הקיים בישראל. ככל שהתוכנית מיושמת מוקדם יותר, היא מביאה לתוצאות משמעותיות יותר כאשר יישומה בשנת 2025 מביא לחסכון של כ-13 מיליארד ביחס להתחלת יישום בשנת 2032. 

הצעד הבסיסי ביותר בתוכנית היישום הוא אסדרת העיסוק בעבודה במיזוג וקירור. צעד זה נדרש על מנת לקדם מעבר בטוח לגזי הקירור הירוקים אך גם מהווה מרכיב חשוב ליכולת לבצע צמצום דליפות יעיל וכן שימוש חוזר ומיחזור של גזי קירור. אסדרת העיסוק תבטיח כי כלל בעלי המקצוע יוכלו לתת מענה לגזי הקירור הירוקים.

העבודה שביצע המשרד להגנת הסביבה חישבה גם את מספר בעלי המקצוע הנדרשים על מנת לבצע את החלפת המערכות שתבטיח עמידה בדרישות המיזוג והקירור. התוצאות מראות שעיכוב ביישום המתווה והתוכנית הלאומית מייצר קפיצות חדות בביקוש לבעלי מקצוע שעברו הכשרה שאינן מתואמות עם היצע בעלי המקצוע – ולכן עלול ליצור כשל ביכולת להבטיח את דרישות הקירור והמיזוג על משמעויותיו החמורות.

כל הדרכים להתחבר לאתר goitem ולהשאר מעודכנים online 24\7

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אנדרואיד- לחצו כאן

להורדת אפליקציית goitem למכשירי אפל- לחצו כאן

להצטרפות לכל החדשות החמות בטלגראם –לחצו כאן

להצטרפות לערוץ היוטיוב goitem-tv-לחצו כאן

קבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

Exit mobile version