29 אלף מטרים של כלונסאות, למעלה מ- 19,300 מ"ק בטון וכ- 1,300 יסודות חדשים; רכבת ישראל מסכמת קיץ מוצלח עם התקדמות משמעותית בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, שתאפשר לתגבר באופן משמעותי את כמות הרכבות בציר איילון ובכך תאפשר להסיע יותר נוסעים ולשפר את השירות. העבודה בוצעה מסביב לשעון לאורך כל עונת הקיץ, תוך הכנסת כמויות אדירות של כלים וציוד לתוואי נחל איילון הצר; כ-3,800 משאיות, 2,500 מערבלי בטון ומאות כלים הנדסיים ייחודיים.
משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמים את פרויקט המסילה הרביעית באיילון בהמשך לחזונה של השרה רגב לחיבור מדינת ישראל והתוכנית האסטרטגית לעשורים הקרובים. מדובר בפרוייקט שייתן מענה לצפי גידול האוכלוסייה וכפועל יוצא גם לגידול משמעותי בהיקף השימוש והנסיעות ברכבת. מספר הנסיעות שעמד ב-2019 על קרוב ל-70 מיליון נסיעות בשנה צפוי לגדול לכ-200 מיליון בשנת 2030 ולכ- 300 מיליון בשנת 2040. המסילה הרביעית באיילון, יחד עם פרויקטים נוספים כגון פרויקט החשמול, מסילה 431, המסילה המזרחית ופרויקטים נוספים, מהווים חוליות עיקריות בתוכנית הפיתוח.
3,800 משאיות, 2,500 מערבלי בטון, ועשרות מנופים ומכונות קידוח היוו הקיץ חלק בלתי נפרד מנוף המקטע בן 4.5 הקילומטרים בין תחנת ת"א ההגנה לת"א סבידור מרכז. יחד עם הכלים ההנדסיים הרבים, חלשו מאות עובדים, מפעילים ומהנדסים על המקטע המקביל למסילות הרכבת, על מנת להניח ולבנות את יסודות המסילה הרביעית באיילון. בין היתר, נעשה שימוש בכ-19 אלף מ"ק בטון, ששימשו להקמתם של כ-1,300 כלונסאות שאורכן הכולל מגיע לכ-29 אלף מטרים. כלונסאות אלו יהוו יסודות לגשר העתידי שיהיה הארוך ביותר בארץ. כמו כן, הוקמו עשרות מטרים של קורות ראש וקירות תומכים ששומרים על יציבותה של התעלה.
בתום עונת הגשמים ולפני תחילת העבודה בשטח, עומלת רכבת ישראל על ייבוש תעלת האיילון ובניית סכר ייעודי שיאפשר את העבודה בשטח יבש. עם תחילת עונת הגשמים, משהה רכבת ישראל את העבודה על המסילה, מבצעת עבודות לחיזוק התעלה, מטפלת במוצאי הניקוז, ופותחת מחדש את הסכר עד לקיץ הבא.
עם סיום כלל העבודות על הפרויקט והפעלת המסילה הרביעית, תגדל כמות הרכבות העוברות בציר האיילון ובתחנות תל אביב, אליהן מתנקזת כיום כ-80 אחוזים מתנועת הנוסעים, ל-26 רכבות מידי שעה לכל כיוון. מדובר בגידול של קרוב ל-50 אחוזים ביחס ל-14 הרכבות העוברות בתחנות אלו כיום.
קרדיט: משרד התחבורה