החלפת תמרורים ברחבי העיר * הכפלת אזורי החניה וגביית תשלום בכחול-לבן מחוץ לאזור החניה * הגבלת תווי החניה למשק בית * אגרה שנתית על תו חניה שני *
החל בינואר 2025 ייכנס לתוקפו עדכון מדיניות החניה בכחול לבן. כזכור, עדכנה עיריית תל אביב-יפו את מדיניות החניה בכחול לבן ובחניונים העירוניים, זאת במטרה להביא לשיפור הנגישות בעיר ובתוכה, וכחלק מחזון התחבורה ליצירת מגוון של אמצעי תחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי. עדכון המדיניות נכלל בתיקון לחוק העזר העמדת רכב וחנייתו והוא אושר על ידי הנהלת ומועצת העירייה וקיבל את אישורם של שרת התחבורה ושר הפנים.
כאמור, כניסת עדכון המדיניות וחוק העזר לתוקף בינואר 2025.
החלפת התמרורים ברחבי העיר תחל ב-1 בדצמבר ותימשך גם במהלך חודש ינואר. ב-19 בינואר יחולו אזורי החניה החדשים ותחל גביית אגרת החניה ברחוב מבעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם, בשעות שמופיעות בתמרור.
העדכון מגיע בעקבות איסור שהמדינה הטילה, במסגרת חוק ההסדרים של 2021 על רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ- 40,000 תושבים, לפטור תושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה שלהם, שבו הם מתגוררים. בנוסף, החוק מגביל את ההנחה שאפשר לתת לתושבים בתעריף החניה עד 30% פחות מהתעריף למי שאינו תושב. לצד החובות בחוק, קבעה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר. על אף שהמדינה החליטה לדחות את מועד היישום כדי לתת זמן היערכות נוסף לרשויות שזקוקות לכך, שרת התחבורה ושר הפנים אישרו את חוק העזר שהגישה עיריית תל אביב יפו, מתוך הבנה שהיישום שלו הוא אכן כורח המציאות בעיר.
מה כולל העדכון?
1. מספר אזורי החניה בעיר יוכפל. נכון להיום קיימים 7 אזורי חניה (5 אזורים ו- 2 תתי אזורים) ואלה ישונו ל-14 אזורים. דהיינו, לכל תו יהיו 13 אזורים שבהם חניה בכחול לבן תהיה בתשלום.
2. החל בינואר 2025, עם השלמת החלפת התמרורים, יידרשו גם תושבי ותושבות העיר המחזיקים תו חניה לשלם עבור חניית רחוב שאינה באזור מגוריהם.
3. לתושבים בעלי תו חניה, שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם תינתן ההנחה: 30% מתעריף מבקר, והם ישלמו 8.68 ₪ במקום 12.40 ₪ לשעה במרכז העיר; ו-4.90 ₪ במקום 7 ₪ מחוץ למרכז העיר.
4. מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים. הראשון בחינם, השני בתשלום.
5. החל באפריל 2025 תיגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 ₪ על כל תו חניה שני.
מפת אזורי החניה החדשים ומידע נוסף באתר העירייה- לחצו כאן
למה עדכון המדיניות נחוץ?
החניה הציבורית בעיר שמצטופפת במהירות הייתה תמיד, ועדיין נשארת, משאב שבמחסור. במצב כיום, בו החניה ברחוב ניתנת בחינם לכל תושבי העיר ללא הגבלה, ישנם פערים גבוהים בין היצע לביקוש, בעיקר באזורים הפופולריים. בנוסף לכך, המצב מעודד נסיעות קצרות בתוך העיר ברכב פרטי, שבחלקן יכולות להיות מוחלפות ברכיבה, נסיעה באוטובוס או הליכה ברגל וקיום משקי בית שיש בהם 3 תווי חניה – ואף הרבה יותר מכך. כך יורדים משמעותית התחלופה של החניה ברחוב, והיצע החניה הפנוי לתושבי האזור. התוצאה היא מסעות חיפוש ארוכים של חניה ברחובות העיר, הראשיים והקטנים כאחד, שיוצרים עומסי תנועה מיותרים ופליטות של מזהמים לאוויר.
את המצב המורכב הזה יש לנהל בצורה של מדיניות מסודרת מבוססת נתונים, שתווסת את הביקושים אל מול ההיצע, כפי שנעשה בכל הערים המתקדמות בעולם.
עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר.
בנוסף, ניהול משאב החניה הציבורי הוא גם כלי עבודה מרכזי במהלך התחבורתי, שמובילה עיריית תל אביב- יפו להיפוך פירמידת תנועת כל הרכב. זאת מכיוון שרק על ידי ניהול ביקוש לחניה וריסונו ברחוב, נוכל להשלים את פיתוח רשת האופניים, לייצר תחבורה ציבורית ברמה בין לאומית, לשדרג את תנאיי ההליכה ביצירת מדרכות רחבות ובנטיעת עצים, ובהוספת רחובות מוטי הליכה ועוד.
כידוע, עיריית תל אביב-יפו נמצאת כעת בעיצומה של יישום התכנית העירונית כוללת לשיפור התחבורה וההתניידות בעיר, שמייצרת אלטרנטיבות יעילות, ירוקות ומתקדמות לרכב הפרטי.
בראש הפירמידה עומדים הולכי הרגל. העירייה מבצעת מגוון פעולות ליצירת מרחבי הליכה בטוחים ונעימים גם למעבר וגם לשהייה באוויר הפתוח: פינוי והרחבת מדרכות, הצללה, שיפור זמני החציה ברמזורים להולכי רגל, יצירת הפרדה ברורה בין המדרכה לשבילי אופניים ועוד.
גם התחבורה הציבורית מקבלת תיעדוף, בין היתר באמצעות 73 ק"מ של נתיבים ייעודיים (והיד עוד נטויה) ובמגוון גדול של פעולות לשיפור התדירות והשירות. בנוסף, הקו האדום של הרכבת הקלה כבר פועל ואליו יצטרפו בעוד כמה שנים הקווים הירוק והסגול.
הכלים הדו-גלגליים הם כעת אמצעי תחבורה חשוב ומרכזי בעיר. רשת שבילי האופניים מונה כעת 183 ק"מ (לקראת יעד של 250 ק"מ בעוד כמה שנים) ומאפשרת לרכוב בנוחות, במהירות ובבטחה. במקביל, אנחנו ממשיכים לקבוע עקרונות מחייבים להסדרת התנהלותם במרחב הציבורי ולשיפור תרבות הרכיבה בעיר. ואכן בשלוש השנים האחרונות אנו עדים לשינויים משמעותיים בהרגלי הנסיעה של תושבי העיר ושימוש גדל באמצעים חלופיים. כבר היום יותר ממחצית התושבים בוחרים להתנייד לעבודה באמצעים חלופיים לרכב הפרטיים.
לקבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן
להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן
להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן
קבלת עדכונים בנושאים שונים
להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך ––לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן
להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן
לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן
לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן