גו אייטם – go item | מקומון החדשות של חולון בת ים וראשון לציון

סקר חדש של אור ירוק: הישראלים מפחדים מתאונות הדרכים ודורשים ענישה קשה לעברייני התנועה

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "התוצאות מראות עד כמה נושא תאונות הדרכים מעסיק את הציבור ובעיקר מפחיד אותו. יש לאשר את התוכנית הלאומית שתוביל לחסכון של 50% בהרוגים בשנים הבאות"

הציבור בישראל מוטרד מתאונות הדרכים, כך עולה מסקר חדש של עמותת אור ירוק. הסקר שבוצע בחודש נובמבר 2024 על ידי מכון המחקר "מאגר חומות", ביקש לבחון את עמדות הציבור בנוגע לטיפול בנושא תאונות הדרכים בישראל.

מהסקר עולה כי תאונות הדרכים הם הגורם המרכזי (ביחד עם מחלה) שהציבור חושש ממנו. כמו כן, חלקים גדולים מהציבור בישראל חושבים שלא רק הנהג הישראלי אשם בתאונות, אלא מדובר גם באחריות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ושהסיכוי להיפגע בתאונות דרכים הוא גבוה. חלקם הגדול של הנשאלים נותן ציון נכשל לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מאמין שיש למנות שר שיעסוק אך ורק במאבק בקטל בדרכים ודורשים ענישה קשה לעברייני התנועה.

נתונים ארציים:

מפחדים בעיקר מתאונות דרכים ומחלות


כאשר נשאלו ממה הם חוששים יותר, 34% טענו כי הם חוששים מתאונות דרכים וממחלה (כל אחד בנפרד). 20% טענו כי הם חוששים ממלחמה (הסיבה השלישית). 11% טענו כי הם חוששים מדברים אחרים.

לא רק הנהג אשם

כאשר נשאלו מי אחראי לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור מבין מדינות אירופה, 57% טענו כי מדובר באחריות שווה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים עצמם. 28% טענו כי האחריות היא אך ורק של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ו-15% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

40% מהציבור: ענישה קשה היא הפתרון הטוב ביותר

כאשר נשאלו מה הפתרון הטוב ביותר לתאונות הדרכים, 40% השיבו כי ענישה קשה יותר לעברייני התנועה היא הפתרון. 23% טענו כי שיפור הכבישים הוא הפתרון, 19% מאמינים כי תוספת שוטרים וניידות להגברת ההרתעה ו-18% ציינו כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון.

53% מהנשאלים: נפגענו או מכירים מישהו קרוב שנפגע בתאונת דרכים

53% מהנשאלים דיווחו כי הם או מישהו שקרוב להם היו מעורבים בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים כלשהי (5% נפגעו בשלוש תאונות, 17% נפגעו בשתי תאונות ו-31% נפגעו בתאונה אחת . 47% דיווחו כי לא הם או מישהו קרוב להם נפגע.

61% מאמינים: סיכוי גבוה שנפגע בתאונה

61% מהנשאלים טענו כי הסיכוי להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד. 30% טענו כי קיים סיכוי בינוני לפגיעה בתאונת דרכים ו-8% וענו כי הסיכוי הוא נמוך ונמוך מאוד.

ציון נכשל לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים זוכה לציון נכשל מצד הציבור אשר מעניק לה את הציון הממוצע 3.80 כאשר 30% מהציבור נתן את הציון הנמוך 1. הציון הממוצע לשר/ת התחבורה והבטיחות בדרכים נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות.

אחד מכל שני נשאלים: יש למנות שר לבטיחות בדרכים

נושא תאונות הדרכים מטריד ומעסיק רבים ולכן 50% מהנשאלים טענו כי יש למנות שר שיעסוק אך ורק בבטיחות בדרכים. 37% התנגדו למהלך כזה ו-13% השיבו ב: "לא יודע".

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תאונות הדרכים הן מכת מדינה שמעסיקה רבים מאיתנו בכל יום. הציבור לא מנקה את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מאחריות והוא דורש יד קשה כנגד עבריינים. תוצאות הסקר מראות עד כמה נושא תאונות הדרכים מעסיק את הציבור ובעיקר מפחיד אותו. לא מדובר בנושא קטן ומינורי אלא בתחום שגבה את חייהם של קרוב ל-400 בני אדם רק השנה וגרם לפגיעתם של אלפים רבים, חלקם יישאו עימם נכות לכאב לכל ימי חייהם. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להצהיר כי נושא תאונות הדריכם נמצא בראש סדר העדיפות שלהם ולאשר את התוכנית הלאומית שמונחת של שולחנה של השרה – תכנית שתוביל לחסכון של 50% בהרוגים בשנים הבאות. הגיע הזמן שמדינת ישראל תכריז מלחמה על הקטל בדרכים ותפעל כדי להציל חיים. הציבור אומר זאת באופן ברור וגורף".

אזור חיפה והצפון

34% מהנשאלים בחיפה והצפון טענו כי החשש המרכזי שלהם הוא תאונות דרכים,  31% טענו כי הם חוששים ממחלה, 26% חוששים ממלחמה והשאר חוששים מדברים אחרים.

55% מהתושבים בחיפה והצפון טענו כי הם או מישהו קרוב אליהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.

60% מתושבי חיפה והצפון מעריכים כי הסיכוי של אדם להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד, 29% מאמינים כי הסיכוי הוא בינוני.

57% מתושבי חיפה והצפון חושבים כי האחריות לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בעשור האחרון מבין מדינות אירופה, מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים באופן שווה. 28% טענו כי מדובר באחריות בלעדית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. 15% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

תושבי חיפה והצפון העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.7 לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים  (בסולם של 1-10 כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ועשר הגבוה) על התמודדותה במאבק בתאונות הדרכים (30% נתנו את הציון 1). במקביל, 53% טענו כי צריך להיות שר שיעסוק אך ורק בתאונות דרכים.

והפתרון לתאונות הדרכים? 40% מתושבי חיפה והצפון מאמינים כי יש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 26% מאמינים כי שיפור הכבישים האדומים הוא הפתרון הנכון. 19% טוענים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הטוב ו-14% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה.

אזור השרון

39% מהנשאלים באזור השרון טענו כי החשש המרכזי שלהם הוא תאונות דרכים,  36% טענו כי הם חוששים ממחלה, 13% חוששים ממלחמה והשאר חוששים מדברים אחרים.

56% מהתושבים בשרון טענו כי הם או מישהו קרוב אליהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.

51% מתושבי השרון מעריכים כי הסיכוי של אדם להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד, 41% מאמינים כי הסיכוי הוא בינוני.

51% מתושבי השרון חושבים כי האחריות לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בעשור האחרון מבין מדינות אירופה, מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים באופן שווה. 33% טענו כי מדובר באחריות בלעדית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. 15% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

תושבי השרון העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.05 לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים  (בסולם של 1-10 כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ועשר הגבוה) על התמודדותה במאבק בתאונות הדרכים (39% נתנו את הציון 1). במקביל, 47% טענו כי צריך להיות שר שיעסוק אך ורק בתאונות דרכים.

והפתרון לתאונות הדרכים? 39% מתושבי השרון מאמינים כי יש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 26% מאמינים כי שיפור הכבישים האדומים הוא הפתרון הנכון. 26% טוענים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הטוב ו-10% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה.

אזור תל אביב-יפו והמרכז

40% מהנשאלים בתל אביב-יפו והמרכז טענו כי החשש המרכזי שלהם הוא מחלה,  34% טענו כי הם חוששים מתאונות הדרכים, 16% חוששים ממלחמה והשאר חוששים מדברים אחרים.

56% מתושבים בתל אביב-יפו והמרכז טענו כי הם או מישהו קרוב אליהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.

62% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז מעריכים כי הסיכוי של אדם להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד, 30% מאמינים כי הסיכוי הוא בינוני.

64% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז חושבים כי האחריות לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בעשור האחרון מבין מדינות אירופה, מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים באופן שווה. 26% טענו כי מדובר באחריות בלעדית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. 10% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

תושבי תל אביב-יפו והמרכז העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.8 לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים  (בסולם של 1-10 כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ועשר הגבוה) על התמודדותה במאבק בתאונות הדרכים (27% נתנו את הציון 1). במקביל, 60% טענו כי צריך להיות שר שיעסוק אך ורק בתאונות דרכים.

והפתרון לתאונות הדרכים? 42% מתושבי תל אביב-יפו והמרכז מאמינים כי יש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 26% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה. 19% טוענים כי שיפור הכבישים האדומים הוא הפתרון הנכון. 13% טוענים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הנכון לתאונות הדרכים.

אזור ירושלים והסביבה

33% מהנשאלים בירושלים והסביבה טענו כי החשש המרכזי שלהם הוא מחלה,  31% טענו כי הם חוששים מתאונות הדרכים, 24% חוששים ממלחמה והשאר חוששים מדברים אחרים.

62% מתושבים בירושלים והסביבה טענו כי הם או מישהו קרוב אליהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.

65% מתושבי ירושלים והסביבה מעריכים כי הסיכוי של אדם להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד, 22% מאמינים כי הסיכוי הוא בינוני.

72% מתושבי ירושלים והסביבה חושבים כי האחריות לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בעשור האחרון מבין מדינות אירופה, מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים באופן שווה. 21% טענו כי מדובר באחריות בלעדית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. 7% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

תושבי ירושלים והסביבה העניקו את הציון הממוצע הנמוך 4.69 לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים (בסולם של 1-10 כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ועשר הגבוה) על התמודדותה במאבק בתאונות הדרכים (20% נתנו את הציון 1). במקביל, 36% טענו כי צריך להיות שר שיעסוק אך ורק בתאונות דרכים.

והפתרון לתאונות הדרכים? 34% מתושבי ירושלים והסביבה מאמינים כי יש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 29% טוענים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הנכון לתאונות הדרכים. 20% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה. 18% טוענים כי שיפור הכבישים האדומים הוא הפתרון הנכון.

אזור באר שבע והדרום

35% מהנשאלים באר שבע והדרום טענו כי החשש המרכזי שלהם הוא תאונות דרכים, 35% טענו כי הם חוששים ממחלה, 13% חוששים ממלחמה והשאר חוששים מדברים אחרים.

62% מהתושבים בבאר שבע והדרום טענו כי הם או מישהו קרוב אליהם היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.

65% מתושבי באר שבע והדרום מעריכים כי הסיכוי של אדם להיפגע בתאונת דרכים הוא גבוה וגבוה מאוד, 22% מאמינים כי הסיכוי הוא בינוני.

44% מתושבי באר שבע והדרום  חושבים כי האחריות לכך שמדינת ישראל נמצאת בין המדינות בהן נרשמה הירידה הקטנה ביותר במספר ההרוגים בעשור האחרון מבין מדינות אירופה, מוטלת על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והנהגים באופן שווה. 31% טענו כי מדובר באחריות בלעדית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. 25% מאמינים כי מדובר באחריות בלעדית של הנהגים.

תושבי באר שבע והדרום העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.69 לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים  (בסולם של 1-10 כאשר 1 הוא הנמוך ביותר ועשר הגבוה) על התמודדותה במאבק בתאונות הדרכים (32% נתנו את הציון 1). במקביל, 41% טענו כי צריך להיות שר שיעסוק אך ורק בתאונות דרכים.

והפתרון לתאונות הדרכים? 41% מתושבי באר שבע והדרום מאמינים כי יש להחמיר בענישה לעברייני התנועה. 23% מאמינים כי שיפור הכבישים האדומים הוא הפתרון הנכון. 21% מאמינים כי יש להוסיף שוטרים וניידות להגברת ההרתעה. 15% טוענים כי שיפור התחבורה הציבורית הוא הפתרון הטוב.

394 הרוגים מתחילת שנת 2024 – עליה של 18%

394 בני אדם  נהרגו בתאונות דרכים מתחילת 2024 לעומת 333 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בתאריך המקביל בשנת 2023 – עליה של 18%.  

 שנת 2024 עד כה היא הקטלנית ביותר מאז שנת 2005.

פילוח ההרוגים בתאונות דרכים מתחילת שנת 2024 חושף כי 35% נהרגו בתאונות דרכים ברכב הפרטי, 27% מההרוגים השנה הם הולכי רגל, 23% נהרגו כאשר רכבו על אופנוע או קטנוע, 6% נהרגו כאשר רכבו על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים. 18% נהרגו בתאונות עם משאיות מעל 3.5 טון ו-5% נהרגו בתאונות עם אוטובוסים.

לקבלת עדכוני חדשות מחולון , בת ים וראשון לציון, אזור, באר יעקב, ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של חולון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני חדשות של בת ים-לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של ראשון לציון- לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת עדכוני החדשות של אזור-לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של באר יעקב לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת כל החדשות של נס ציונה לנייד שלך לחצו כאן

להצטרפות וקבלה על תאונות ואירועים חריגים בארץ-לחצו כאן

קבלת עדכונים בנושאים שונים

להצטרפות וקבלת כל העדכונים מתחום הבריאות והריקולים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים ביטחוניים ופלילים לנייד שלך –לחצו כאן

להצטרפות וקבלת עדכונים בכל מה שמעניין בתחום הנדל"ן-לחצו כאן

לקבלת המלצות ועידכונים בתחום הפנאי והטיולים – לחצו כאן

לקבלת עדכונים בנושאי ביטחון-לחצו כאן

Exit mobile version