שנת שיא בנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כל פגיעה בתהליך הכשרת הנהג הצעיר עלולה לפגוע באיכות הנהגים שעולים על הכביש ולגרום גם לעליה בהרוגים בתאונות דרכים"
68 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בהשוואה למספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, נרשמה עליה חדה בשיעור של 58% בשנת 2024.
2,384 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה (שבעה בכל יום בממוצע), 47 נהרגים ו-287 נפצעים קשה.
15 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחולון, אחד נהרג ו-15 נפצעו קשה. 398 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שלושה נהרגו ו-38 נפצעו קשה.
14 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בראשון לציון, חמישה נפצעו קשה. 291 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, ארבעה נהרגו ו-41 נפצעו קשה.
במקום לחזק את הבטיחות – מחלישים
דווקא בשנה שבה נרשם שיא שלילי במספר הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציע לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי. צמצום מספרם של שיעורי הנהיגה עלול להוביל לפגיעה ברמת המיומנות של נהגים חדשים מאחר וזמן תרגול מיומנויות חיוניות יהיה קצר יותר. פחות שיעורי נהיגה פירושם הקטנת החשיפה למצבי נהיגה מגוונים וצמצום ההזדמנויות לתיקון טעויות ושיפור הביצועים. כל אלה עלולים לגרום לסיכון בטיחותי מוגבר (נהגים פחות מנוסים על הכביש) וכך גם לעליה פוטנציאלית במספר התאונות בקרב נהגים חדשים. יישום התוכנית הוא בעל השפעה שלילית על בטיחות בדרכים לאורך זמן.
קיצור מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מהווה סיכון משמעותי לבטיחות בדרכים ולאיכות הנהיגה בישראל. במקום לקצר את התהליך, יש לשקול דרכים לשיפור איכות ההוראה ולהבטיח שנהגים חדשים יקבלו את ההכשרה המקיפה הדרושה להם.
קרדיט :אור ירוק