
הילדים בבית, אבל החג עוד לא ממש – תקופת החופש בבית שיכולה להפוך לאתגר (או להזדמנות)
זה לא בדיוק חג, אבל גם ממש לא שגרה. הילדים בחופש, הבית מלא תנועה, ניקיונות, הכנות – ובואו נודה בזה לפעמים התחושה היא ממש של "בית על גלגלים". דווקא הימים האלו, שהפסח עוד לא ממש כאן , אבל הילדים כבר בחופש וההכנות בעיצומן- עלולים ליצור סביבה לא יציבה – אשר יכולה להציף ולבלבל, במיוחד ילדים עם קשיי קשב וריכוז. עבורם, כשאין שגרה ברורה, יש יותר קושי בעיבוד מידע, תכנון משימות והסתגלות לשינויים. ובזמן שאנחנו מתרוצצים בין מגירות, מדפים וסירים – עבור הילדים, לא פעם זה עלול להרגיש כמו כאוס.
אבל בתוך כל הבלאגן הזה – יש גם הזדמנות. עכשיו, כשכולנו עסוקים בסדר וארגון, זה זמן מצוין ללמד את הילדים שלנו – ובעיקר את אלו המתקשים עם קשב וריכוז – הרגלים חדשים שיעזרו להם לא רק עכשיו, אלא גם בהמשך. יעל רוזמן, מרפאה בעיסוק במכבי שירותי בריאות, מציעה כמה טיפים פשוטים להורים שיכולים להפוך את הימים האלו להזדמנות.
פסח הוא הרבה יותר מהגדה, מצות וניקיונות. זו גם הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים הרגלים של סדר, תכנון והתארגנות – הרגלים שילוו אותם הרבה אחרי שהאבק יירד מהמדפים. במיוחד לילדים עם קשיי קשב וריכוז, סביבה מסודרת ומובנית יכולה להיות הגורם המאפשר להם להתרכז, להבין מה מצופה מהם, לחוות הצלחות – וגם ליהנות. הרי כשבראש יש בלאגן ובסביבה אין סדר, כל משימה – אפילו פשוטה – יכולה להרגיש כמו טיפוס על הר. אבל כשהכול ברור, ויזואלי, מדורג – הם מצליחים יותר.מוהכי חשוב? הם מרגישים חלק. שותפים. משמעותיים.
ההכנות לפסח הן הזדמנות אמיתית להפוך את ה"מה צריך לעשות?" ל"מה אני יכול לעשות!" ולתרגל בצורה חווייתית סדר, אחריות ועצמאות – דרך חוויה משפחתית שיש בה גם הנאה וגם גאווה. וכשאתם, ההורים, נותנים לילד שלכם את התחושה שהוא חלק מהעשייה, שהוא מסוגל, שאתם סומכים עליו – אתם לא רק חוסכים לעצמכם זמן ומאמץ, אלא גם בונים ביטחון עצמי ומיומנויות שילוו אותו לכל החיים.
אז הנה כמה כלים פשוטים שיכולים לעזור:
1. הכינו יחד רשימה מסודרת: התחילו בשיתוף – תכננו יחד עם הילד מה עושים היום. הכינו יחד רשימת מטלות פשוטה וברורה – אפשר עם ציורים, טבלה צבעונית, סמלים גרפיים, או אפילו גזירה והדבקה של תמונות ממגזינים. כשהילד רואה את המשימות מול העיניים – נוצרת תחושת שליטה וביטחון.
2. חלקו יחד את המשימות לקטנות וברורות משימות גדולות עשויות להראות מאיימות. לכן עדיף לפרק אותן. במקום "לך תסדר את החדר", אמרו: "בוא נתחיל מלשים את כל הקוביות בקופסה הצהובה, ואז נעבור למדף הספרים". כל שלב קטן הוא ניצחון – והצלחה אחת גוררת את הבאה אחריה.
3. שעון עצר או טיימר יצירתי ילדים עם קושי בארגון זמן מרוויחים מאוד ממסגרת ברורה. אפשר לקבוע מראש כמה זמן כל משימה תיקח – ולתת לה "טיימר משלה". רעיון נוסף הוא לבחור שיר אהוב ולהתחרות בו – "אתה מספיק להחזיר את כל החיות למגירה עד שהשיר מסתיים?"
4. לכל דבר מגיע מקום משלו- כשיש מקום ברור לכל דבר – הסיכוי לשמור על סדר עולה משמעותית. שימו תוויות על קופסאות (עם מילים או תמונות), חלקו את המדפים לפי נושאים, והראו לילד איפה כל דבר שייך. זה גם מעודד אוטונומיה וגם מפחית את המשפטים של "לא ידעתי איפה זה".
5. סביבה נטולת גירויים מסיחים- כאשר הילד מוקף בגירויים – קשה לו להתרכז. האם הטלוויזיה דולקת ברקע? האם פתוחים כמה משחקים במקביל? נסו לצמצם מסיחים: כבו מסכים, הוציאו רק משחק אחד בכל פעם, וצרו סביבת משחק שקטה ומובנית.
אל תשכחו לבצע סינון תקופתי – לפנות משחקים שבורים, חסרים או כאלה שכבר לא מעניינים – כדי לצמצם עומס גירויים ולשפר את איכות הזמן בבית.
6. עוד רגע עולים לכיתה א'? במיוחד בתקופת החופש של פסח – כשאין גן, אבל כבר יש באוויר ריח של שינוי – זה זמן מעולה ליצור לילד "פינת עבודה" קטנה. שולחן וכיסא בגובה המתאים, קופסא עם יצירות מוכנות, טושים, מדבקות – וכל מה שיעודד יצירה עצמאית, תכנון ושהייה ממושכת בפעילות אחת. כך תומכים בטווחי הקשב – וגם יוצרים אווירה של "אני כבר גדול/ה".
וטיפ אחד אחרון והחשוב ביותר– מילים טובות בונות עולמות אחרי כל משימה – קטנה או גדולה – תנו חיזוק. לא כללי – אלא מדויק: "וואו, סידרת את הספרים כל כך יפה!" "איזה יופי שזכרת לשים את הצלחת בכיור!" "אני ממש גאה בך שהתלבשת לבד לגמרי!"
המילים שלכם הן הדלק של הילד. הן יוצרות מוטיבציה, ביטחון – והרבה רצון להמשיך לנסות.
שיהיה חג פסח מלא בשורות טובות, מסודר, ובעיקר – מלא ברגעים קטנים של הצלחה וגדילה.
יעל רוזמן, מרפאה בעיסוק, המכון להתפתחות הילד מודיעין – מכבי שירותי בריאות
קרדיט תמונה freepik