
עליית מדרגה בקידום הקו הצהוב בגוש דן
הוצג תכנון ראשוני של הקו הצהוב, קו BRT שיחבר את מטרופולין גוש דן בצדו המזרחי
הועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) קיימה היום (ג') ישיבת "קונגרס" רבת משתתפים להצגת התכנון הראשוני של קו BRT (Bus Rapid Transit) הצהוב – קו תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה, המקודם במסגרת תוכניתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, "מחברים את ישראל".
הקו הצהוב ישמש כקו מתע"נ (מערכת תחבורה עתירת נוסעים) נוסף בגוש דן, ונועד לספק קישוריות מצפון לדרום באזור המזרחי של המטרופולין. הקו יעבור בחולון, מזרח תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ורמת השרון.
הקו יקודם במסגרת התוכנית לתשתית לאומית תת"ל 200, כחלק מתוכנית המתאר הארצית למערכות הסעת המונים בגוש דן.
הפרויקט משתלב בתכנית "מחברים את ישראל" שמובילה שרת התחבורה מירי רגב, במסגרת מהלך ארצי שמוביל משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, לקידום עשרה קווי BRT בפריסה ארצית – בצפון, במרכז ובדרום.
המערכת תחבר בין מוקדי תעסוקה, מגורים ופנאי, תאפשר חיבורים נוחים לקווי הרכבת הקלה ובעתיד גם לקווי המטרו, ותוביל עשרות אלפי נוסעים ביום.
הקו הצהוב יפעל במתכונת BRT, מערכת אוטובוסים חשמליים, מהירים ורבי קיבולת הנעים על נתיב בלעדי. הקו יצטרף לרשת הכוללת את קווי המטרו 1M, 2M ו- 3M , קווי הרכבת הקלה האדום, ירוק וסגול, וקווי ה- BRT החום והכחול. הקו הצהוב משלים את הרשת המתוכננת באמצעות קישור מהיר בין צפון המטרופולין לדרומו, באזור המזרחי שבין הכבישים 1, 4 , 5 ו- 20, בערים תל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ורמת השרון.
הקו הצהוב נכלל בתוכנית המתאר הארצית למערכת תחבורה עתירת נוסעים במטרופולין תל-אביב תמ"א 23א4 אשר מכוחה תקודם התכנית המפורטת תת"ל 200, הכוללת את הסדרת כלל התשתיות הנדרשות להפעלת הקו, לרבות התאמת חתכי הרחובות לאורך התוואי, תחנות נוסעים, הסדרת מסופים בקצוות, העתקות תשתית, פיתוח נופי ושאר עבודות התשתית הנדרשות.
בקו הצהוב מתוכננים ממשקים עם רכבת ישראל בתחנות בני ברק, צומת חולון וגלילות, עם קווי המטרו M1, M2 ו-M3, ועם הקו האדום, הסגול והכחול של הרכבת הקלה.
לאורך התוואי מתוכננים מספר פרויקטי מגורים, תעסוקה ומסחר בהיקף נרחב. על פי הנתונים, בשנת 2030 יתגוררו כ-115 אלף איש במרחק 500 מטרים מתחנות הקו הצהוב, וכן 44 אלף מקומות עבודה במרחק דומה.